Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så ska nya ledartrojkan lyfta Kanal 5

Publicerad: 30 Oktober 2012, 12:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

Efter mer än ett decennium inom MTG tar Calle Jansson plats i ”verkstan” på plan två hos Kanal 5. För Dagens Media berättar han – och resten av ledartrojkan – hur de ska utveckla kanalen.


Calle Jansson, kanal­direktör, och Sami Vikback, intäktsdirektör, tillträdde för bara några veckor sedan.

Tillsammans med planeringsdirektören Anette Liljeros formerar de SBS TV:s nya ledartrojka.

– Det finns en småföretagarkänsla i det här huset, på ett positivt sätt, säger Calle Jansson, och fortsätter:

– Det är en väldigt plan organisation, med mycket med­bestämmande, det är en stor skillnad mot hur det fungerar på MTG.

På våning två i Kanal 5-huset har han sin nya arbetsplats.

– Det är det som är ”verkstan”.

Han poängterar också att det finns tydlighet i varumärket som han saknat hos MTG:

– Vi är ”roligare tv”, det symboliserar huset, och genomsyrar allt vi gör.

Hur är det att vara tillbaka på kanalsidan?

– Jag tror att jag är bättre på att driva tv-kanal än att producera, är man generalist så är kanallivet väldigt kul. Det är som att komma hem.

Alla tre betonar vikten av kanalens starka profiler, med Filip och Fredrik i spetsen.

– De har betytt oerhört mycket, de går ut­över vad man kan förvänta sig, säger Calle Jansson.

Senaste nytillskottet bland programledarna är Carina Berg.

– Hon ÄR ju roligare tv, säger Calle Jansson.

Hur ska ni utnyttja henne?

– Vi ska bygga program runt henne, som vi gjort med våra andra programledare, nån gång under våren dyker hon upp i rutan.

Dagens Medias genomgång av hur tv-tittandet sett ut hittills under hösten (läs mer på sidorna 10-11) visar att Kanal 5 i sin huvudmålgrupp, 15-44 år, har en tittartidsandel på 11,2 procent.

Motsvarande siffra för SVT ligger på 10,2 procent. För TV3 och TV4 är siffrorna 10,5 respektive 17,7 procent.

– SVT har lyckats väldigt bra med sin tablåläggning, och det är snarast dem vi ser som huvudkonkurrent, säger Calle Jansson.

Anette Liljeros:

– Men SVT satsar oerhörd kraft på februari, juni, augusti. Vi har lyckats få till en balanserad tablå under hela året. Det är att vi jobbar stenhårt med de små detaljerna som gör skillnaden.

Hur ser ni på hotet från nya aktörer som Netflix?

– Linjär tv står sig stark, det är klart att det innebär konkurrens, men snarare är det så att skärm­tiden ökar.

Calle Jansson:

– Alltså, folk har ju ropat ”vargen kommer” i många år, men det gör den ju inte.

– Vi är vanemänniskor, och tenderar att vara flockdjur. Och jag tror att netmänniskorna från USA kommer att få skitsvårt att generera löpsedlar, medan vi är en del av ett mediebrus.

Kanal 5 förlitar sig i hög utsträckning på sina inköp, framför allt i 21-slotten.

Något som också är avsevärt billigare än livesport och egenproduktioner, och som bidrar till att kanalens lönsamhet är ungefär dubbelt så stor som TV4:s.

– Ja, vårt backbone är drama, och våra inköp håller emot väldigt starkt, säger Anette Liljeros.

Hur ser ni på prissättningen inför nästa år?

– Vi ser en extrem efterfrågan även nästa år, och då är det rimligt att höja priset, säger Sami Vikback.

Till skillnad från MTG har SBS behållit sin organisation där regional tv säljs ihop med radio.

– Nu säljer vi på 19 regioner, och det funkar väldigt bra. Vi ser att det finns tillväxt lokalt, det finns printföretag som under lång tid tjänat oförtjänt mycket pengar, säger Sami Vikback.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.