Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Så ska lokalpressen försvara intäkterna

Bättre produkter och nya plattformar som webb-tv, mobilen och gratistidningar ska rädda intäkterna.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 09 December 2010, 10:13
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:28

Ämnen i artikeln:

NTMLokalpressNWT

Landsortspressens annonsintäkter sjönk enligt IRM med nära 20 procent under krisåret 2009 – vilket beskrivs som ”en rysare” av Mittmedias vd Jan Cahling.

Koncernen tappade 105 annonsmiljoner – och räknar inte med att ta igen mer än hälften i år ”på grund av att marknaden har förändrats”.

– Inte minst TV4 har varit skickliga på att få in ”nya pengar” från de lokala verksamheterna. Det är upp till oss att möta detta genom satsningar i nya kanaler som webb, webb-tv och mobilt. Det finns även en hel del att göra när det kommer till print, säger Jan Cahling.

Även Tomas Brunegård, koncernchef för Stampen med lokalpresskoncernerna Promedia och Mediabolaget Västkusten, tar tv-kanalernas offensiv på allvar.

– Tv är en klar och tydlig konkurrent. Vi måste helt enkelt vara bättre än TV4 i det lokala erbjudandet och ha bättre produkter, koncept och tjänster, säger han.

Merparten av de sex lokalpresschefer som Dagens Media har talat med ser att utvecklingen främst bör ske inom:

• Webb

• Webb-tv

• Mobila plattformar

Lars Svensson, vd för HD-koncernen, medger att papperstidningens position har försvagats.

– Vi försöker med internet och gratistidningar. Vi kommer att starta ett medieprojekt och fortsätta att utveckla våra produkter, säger Lars Svensson.

Lennart Foss, vd för Norrköpings Tidningars Media, NTM, ser lite annorlunda på saken. Som en av få lokalpresskoncerner jobbar NTM även med lokal-tv.

– Men det vi jobbar med i dag är paketering. Vi säljer inte annonser, utan jobbar i partnerskap, säger Lennart Foss.

Trots ökande konkurrens uppger de tillfrågade lokalpresskoncernerna att intäkterna i år ökar. Mittmedia räknar med att öka omsättningen från 1,5 miljarder kronor 2009 till närmare 1,7 miljarder för helåret 2010.

Resultatet förbättras, trots kostnader för ett omfattande omstruktureringsprojekt.För Hallpressen förklaras förbättringen dels av att annonsvolymerna ökat, dels av personalneddragningar.

Lönsamheten stiger även för NWT-koncernen. Vd:n Mats Muregård vill dock inte uppge i siffror hur mycket bättre det går.

NTM-koncernen omsatte 2009 omkring 1,1 miljarder kronor. I år förväntas omsättningen öka till 1,7 miljarder kronor, enligt koncernchefen Lennart

Foss, vilket till stor del kan förklaras av den nya ägar andelen i UNT.

– Vi har en positiv utveckling i reklaminvesteringar generellt för hela landet, säger han.

Ämnen i artikeln:

NTMLokalpressNWT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.