Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så ska ISA bli "Invest Sweden"

Publicerad: 26 Maj 2010, 09:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

ISA har bytt namn, och på rekordtid tagit fram en ny varumärkesplattform. "Det kostade mindre än en helsida i Dagens Nyheter", säger Loth Hammar, kommunikationschef för nya Invest Sweden.


Myndigheten ”Invest in Sweden Agency”, ISA, har levererat goda resultat. För varje investerad skattekrona kommer 15,2 investeringskronor tillbaka, enligt

Loth Hammar.

Men ISA har lidit av ett stort kännedoms- och varumärkesproblem – och byter därför namn till Invest Sweden.

– Vi hade ett stort behov av att bli tydligare mot utländska investerare, men även mot svenska företagare. Målet är att man direkt ska koppla vad vi gör och står för, säger Loth Hammar.

Arbetet med att ta fram en ny varumärkesplattform inleddes så sent som i mars i år.

Tidsramen var ovanligt pressad – då lanseringen av det nya varumärket skedde i helgen på världsutställningen i Shanghai.

– Hela organisationen har tokprioriterat denna process och det har gått väldigt snabbt.

Det nya varumärket ”Invest:Sweden” har tagits fram i samarbete med Jensen Pamp McCann. Varumärkesstrategen Mats Dafnäs och cd:n har varit djupt involverade i projektet. Men mycket arbete har gjorts internt på Invest Sweden.

– Dels för att vi vill involvera hela vår organisation i varumärkesarbetet, och dels för att hålla ned kostnaden, säger Loth Hammar, som menar att Invest Sweden har ett särskilt ansvar då skattemedel finansierar verksamheten.

Vad har det kostat?

– Mindre än listpriset på en helsida i Dagens Nyheter.

Med det nya varumärket, som tydligt ska avspegla uppdraget att underlätta för utländska investerare att möta svenska investeringsobjekt, närmar sig Invest Sweden systerorganisationen Visit Sweden.

– Det stämmer och det också varit ambitionen. Vi har ett genensamt intresse av att föra fram Sverige i utlandet.

Invest Sweden ska dock inte göra någon kampanj för att marknadsföra sin verksamhet och dess nya varumärke.

– Vårt jobb går ut på att hjälpa svenska företag som vill komma vidare med en innovation genom att hitta en unik utländsk investerare. Då är annonser inte särskilt effektivt, säger Loth Hammar, som jämför processen med att matcha ihop kärlekspartners.

Efter världsutställningen ska Invest Sweden genomföra aktiviteter under det officiella bröllopsfirandet ”Love Stockholm”. I sommar är de på plats i Almedalen för att positionera sig och sätta strålkastarljuset på vissa frågor.

Men Loth Hammar vänder sig emot termer som opinionsbildning och lobbying.

– Vi driver ingen egen politisk agenda. Däremot kan vi göra vårt för att uppmärksamma hinder som finns, till exempel hög energiskatt inom tjänstesektorn, som gör att utländska företag väljer andra länder än Sverige när de ska investera.

Det är Invest Sweden

• Har uppdraget från regering och riksdag att bland annat verka för att etablerade utländska företag expanderar sin verksamhet i Sverige samt att bistå svenska företag genom att koppla ihop dem med utländskt kapital och utländska samarbetspartners.

 

• Verksamheten kostade under 2009 86,6  miljoner kronor. 56,7 miljoner kronor kom från statliga anslag. Resterande 29,9 kom från bidrag och avgifter från partners.

 

• Under 2009 medverkade Invest Sweden till 153 utländska investeringar i Sverige.

Källa: ISA:s årsredovisning för 2009.

Arbetsgrupp Jensen Pamp McCann

Creative director: Nils Jensen

Varumärkesstrateg: Mats Dafnäs

Projektledare: Emma Hedin och Linnea Aarflot

Design: Mats Lekberg och Martin Ask

Produktionsledare: Karin Mårtensson.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.