Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Så ska han lyfta Vizeum

Som ny vd på Vizeum har Frippe Stenberg fått uppdraget att förtydliga Vizeums roll bland svenska mediebyråer. För Dagens Media berättar han hur det ska gå till.


Publicerad 2012-10-09 21:00
Uppdaterad 2015-12-06 14:08

Ämnen i artikeln:

Vizeum

Dela artikeln:

Det hade gått nästan på dagen ett år från det att Frippe Stenberg hastigt lämnade Tele2, där han varit marknadschef i tre år, då han förra veckan gjorde sin första dag som vd på mediebyrån Vizeum.

Det senaste året har Frippe Stenberg tagit igen förlorad tid med familjen, ägnat sig åt styrelse­uppdraget i skolkoncernen Lärande och byggt en aikido-dojo i villan på Lidingö.

Att ledigheten skulle bli lång var planerat, och från i våras har han vetat vad nästa heltids­uppdrag skulle bli.

– Jag har alltid varit intresserad av mediefrågor. Uppdraget på Vizeum handlar om att göra skillnad och stå för ett tydligt ledarskap, och det är en utmaning jag gärna antar, säger Frippe Stenberg.

Ägaren Aegis har gjort klart att uppdraget är att ge Vizeum en tydligare position på den svenska mediebyråmarknaden.

– Vi är ganska diffusa i dag. Alla gillar oss och medierna tycker om att jobba med oss, men man vet inte riktigt vad vi står för, säger Frippe Stenberg.

Vizeums globala vision är ”Start from a different place” och byrån strävar efter efter ledorden utmana, särskilj och digitalisera.

– I dag är vi inte där, men det är dit vi ska. Om två år är det så marknaden ska se på Vizeum, säger Frippe Stenberg. Han fortsätter:

– Genom att leverera och ge våra kunder bättre effekt på sina investeringar, får vi även större möjligheter att testa nya idéer, kanaler och vinklar. Dit vill jag. Om vi gör 90 procent av jobbet tryggt och bra kan rest­erande 10 procent vara chilin i chokladen, då vi kan ta risker och laborera med nya betalningsmodeller.

För att nå dit ändras organisationen i bolaget. Tidigare satt mediespecialisterna för sig och strateger och projektledning för sig.

– Nu vänder vi på matrisen och börjar jobba i fasta kundteam, där även medieexperterna ingår.

En annan del i förändrings­arbetet blir en rejäl satsning på digitala medier, och på att stärka byråns integrerade erbjudande.

– Den krassa verkligheten är att de köpta medierna stagnerar, och att kunderna efterfrågar andra möjligheter att kommunicera. Mediebyråernas affärs­modell kommer att behöva ändras, men vi kommer fortsätta att spela en viktig roll.

Enligt Frippe Stenberg behöver Vizeum, liksom många andra svenska mediebyråer, även bli bättre på att ta vara på sina insikter om konsumenterna.

Det innebär att Vizeums insightavdelning stärks och hamnar mer i fokus än tidigare.

– Den kunskapen är ofta underutnyttjad, och jag saknade den när jag satt på kundsidan. Genom att använda kunskapen om kunderna bättre, kan man bli bättre på att utmana med kreativa idéer och smarta kanalval.

Frippe Stenbergs tips till mediebyråerna

• Ta större plats i det strategiska arbetet gent­emot kunden. Mediebyrån har en självklar expertis och kan ta större plats när det gäller kanal-, målgrupps- och kanalstrategier.

• Fler lösningar som utnyttjar många olika medieslag. Det är så många mediehus gärna jobbar i dag.

• Bli kaxigare i förhållande till partnerbyråer.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.