Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så ska de släcka törsten i sommar

Publicerad: 7 April 2010, 07:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Svensk sommar möter afrikanska myter. Vattenjättarna Ramlösa och Loka går åt varsitt håll inför sommarens stora vattenslag.


Både Loka och Ramlösa lanserar nya smaker av sitt kolsyrade vatten lagom till sommaren.

Spendrupsägda Loka följer upp kampanjerna ”Loka likes Asia” och "Loka likes passion” med ”Loka likes Africa”. Tre nya smakkombinationer med afrikanska frukter – Mango Marula, Melon Baobab och Rooibos Citron – lanseras.

– Afrika är hett på många sätt just nu, i mode, mat och musik, på grund av fotbolls-VM i Sydafrika, säger Helena Augustson, marknadschef för vatten, läsk och juice på Spendrups.

Konkurrenten Ramlösa, från Carlsberg, går åt motsatt håll och lanserar två nya smaker som för tankarna till svensk sommar – smultron och rabarber.

– Det är på sommaren man helst köper en flaska vatten när man är på väg någonstans, och därför känns de klassiska svenska sommarsmakerna mest relevanta just nu, säger Henric Byström, prchef på Carlsberg Sverige.

Ramlösa lanserar snart ett nytt kommunikationsmanér tillsammans med Åkestam Holst. Tv och webben är huvudmedier i den nya kommunikationen, som ska attrahera yngre köpare till Ramlösa.

Både Spendrups och Carlsberg ser ett ökat intresse för vatten på flaska igen. Efter den stora miljödebatten om flaskvatten för ett par år sedan dök försäljningen. Nu har diskussionen tystnat och fallet har dämpats, även om det fortfarande är långt kvar till forna nivåer.

– Miljödiskussionen har nyanserats och folk är mer medvetna om vad som verkligen spelar roll för klimatet, säger Helena Augustson.

Loka genomförde i början av året sin hittills mest framgångsrika lansering av en ny smak, Loka krusbär & päron, tillsammans med de nya byråerna Peacock  och Jung Relations.

– Förutom det självklara, att  det är en god smak, har flaskans nya design och vår nya kommunikation en stor del i framgången. Bland annat gjorde vi teaserkampanjer som vi inte gjort tidigare och en Iphoneapplikation som blev väldigt populär, säger Helena Augustson.

Den ständiga lanseringen av nya smaker är ett sätt att möta den ökade konkurrensen från andra drycker. För ett par år sedan fylldes kyldiskarna med smoothies, och i år har utbudet av vitaminvatten exploderat.

Men trots massiv marknadsföring är läsk och smaksatt vatten fortfarande de överlägset största kategorierna.

– Vi följer marknaden noga, men än så länge är vitaminvattnet en marginell spelare, säger Henric Byström på

Carlsberg Sverige, som själva har Ramlösa Balans i kategorin.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.