Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Så ska de fajtas med Netflix

Publicerad: 27 Maj 2014, 21:00
Uppdaterad: 4 Mars 2016, 09:49

Netflix räckvidd rusar. För Dagens Media berättar cheferna på MTG, TV4-Gruppen och SBS Discovery om hur de hanterar utmaningen från väst.


Ämnen i artikeln:

SBS DiscoveryMTG TVTV4-gruppenNetflix

Nyligen presenterade Media­vision sin undersökning om Netflix dagliga räckvidd i Norden. Undersökningen görs en gång per kvartal och sammanlagt 7 500 personer mellan 15 och 74 år intervjuas. För Sverige handlar det om 3 000 personer.

Netflix räckvidd under kvartal ett 2014 är rekordhöga 7 procent, jämfört med 4 procent samma period 2013.

– Netflix lansering och tillväxt på den svenska marknaden har visat att det finns ett konsumentbehov och betalningsvilja för tv- och film-tjänster online. Netflix är i dag den tjänst som sätter standard för hög användarvänlighet, sökbarhet och rekommendationer – vilket inspirerar och utmanar hela branschen just nu, säger Ingrid Salomonsson, senior analytiker vid Mediavision.

Annika Järund Larsson, kanalchef för TV4 Play, håller med om att Netflix snabba framgång ställer nya krav på de andra aktörerna på den svenska tv-marknaden.

– Det ger oss en utmaning, och det är konkurrens som gör oss duktiga, säger hon.

När Netflix växer fokuserar hennes bolag på sin kärnverksamhet.

– Vi satsar på starka svenska produktioner – inom underhållning och sport. xx är linjära TV4:s hjärta, och även en stor del av det som TV4 Play kraftsamlar kring. Även live driver tittande, säger Annika Järund Larsson.

Vilka är era fördelar gent­emot Netflix?

– Det är den nationella och lokala aspekten. Det är där vi särskiljer oss, och det är där Netflix har det svårt. De lever ju på skalfördelarna.

Med Netflix allt större räckvidd finns anledning att ser över utsändningen av det material som det amerikanska streamingföretaget kan bäst. Främst tv-serier, enligt Järund Larsson.

– Det är svårt att få upp tittarsiffror linjärt på inköpta tv-serier. Men för en betaltjänst, som TV4 Play Premium, så kan man erbjuda ett annat värde kring tv-serier. Leverera dem i sin helhet, till exempel. Så även om innehållsbudgeten för Premium handlar om det som är unikt för oss – att gräva där vi står – så stärker vi upp Premium med tv-serier.

Som exempel på det kommer TV4-Gruppen i sommar släppa alla säsonger av ”Solsidan” på TV4 Play Premium. Där förhandsvisas även samtliga sex filmer baserade på Maria Langs deckare. Förra veckan utvidgade bolaget även barnmaterialet i premium­tjänsten.

Calle Jansson, kanaldirektör för SBS Discovery TV, säger att de möter Netflix framfart med lokalt innehåll, starka varumärken och starka rättigheter.

– Full integration och follow the viewer är modeord numera. Så även för oss. Vi ser även stor potential i samproduktioner med Netflix och andra aktörer. Dramasatsningen ”100 Code” som vi gör är ett exempel, där fungerar HBO Nordic som ett betalfönster innan fri-tv kliver in.

Tv-bolaget har även flera fördelar som Netflix inte rår på, ännu. Dels att lokala profiler agerar i flera plattformar, och på så sätt stärker tv-produktionen. Ett sådant exempel är Filip och Fredrik som utöver sin podcast driver event, nästa vecka uppträder de till exempel i ett utsålt Globen.

Och precis som i TV4-Gruppens fall utmanar Netflix inte SBS Discovery inom live-tv-sport.

För SBS Discoverys del är närmsta flaggskepp i den kategorin det kommande EM-kvalet för herrlandslaget i fotboll, som inleds i höst och där den tidigare landslagsmittfältaren Anders Svensson får expertroll.

Även MTG framhåller sporten som ett av övertagen på Netflix. Rikard Steiber, vd för Viaplay och Chief Digital Officer MTG, säger att de även står starkt gentemot Netflix när det gäller användartekniken. Viaplay har till exempel en hyrfilmsfunktion för att ge användarna ännu fler valmöjligheter.

De är även ensamma om sin offline-funktion, där användaren kan ladda ner film eller serie på sin mobil eller surfplatta och se den utan internetuppkoppling.

– När det gäller film har vi så kallade förstahandsavtal med tre av de största Hollywood studiorna: NBC Universal, Sony Pictures och Walt Disney. Netflix har bara ett förstahandsavtal med Warner, säger Rikard Steiber.

Samtidigt som streamad tv i mobil och dator stärks går linjär tv åt motsatt håll. MMS förvånades över det stora tappet när bolagets mätning för mars och april i år visade att det linjära tv-tittandet minskat med 12 procent jämfört med förra året.

Det finns flera förklaringar till den siffran, säger Carl Hemmingsson, biträdande försäljningsdirektör på TV4-Gruppen.

– Det handlar bland annat just om att Netflix växer, liksom webb-tv generellt. Samtidigt ska man inte överskatta en enskild del, även TV4 Film har i likhet med Netflix en räckvidd på 7 procent, och det är inget man hoppar jämfota över. Sen hade vi snö förra året, medan det i år inte varit någon vinter att tala om, säger Carl Hemmingsson.

Under 2013 stod medieinvesteringarna i tv still på knappt 6 miljarder, enligt IRM. Men för första kvartalet 2014 – då Viasat sände OS – har medieköpen i tv ökat med 4,5 procent. Siffror som Carl Hemmingsson ser i sin egen verksamhet, för trots tappet för linjärt tittande har TV4 parallellt ingen minskad annonsförsäljning.

– Nej, det var en större osäkerhet på annonsmarknaden 2013. Nu sker det en återhämtning. Vi säljer allt vi har och efterfrågan är hög. Det är klart att det då är smärtsamt om det linjära tittandet viker. Men det finns alternativa sätt att stärka upp med – tappar man räckvidd i en kanal kan man få tillbaka den i annan.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev