Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så organiserar sig annonsörerna

Publicerad: 8 December 2010, 07:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Flera annonsörer brottas internt med vem som ska bestämma och vem som står för notan i sociala medier. En lösning är att anställa en community manager som leder arbetet på obruten mark. Telia Sonera är ett exempel.


– Det märks att många organisationer kämpar med att organisera sig själva internt just nu. Företagen måste acceptera att sociala och digitala medier behöver ett hem, någon som äger frågan, säger Jerry Silfwer, pr-konsult på Whispr i New York, som är specialiserade på sociala medier.

Flera av Sveriges största annonsörer är inne på samma spår. De har skapat en yrkesroll som har det övergripande ansvaret för sociala medier. Eniro, Willys och Svenska Spel har sådana.

Svenska McDonalds och Telia har nyligen anställt och Coca-Cola är på väg. Telia Sonera-koncernen har även en global chef för sociala medier på plats i Sverige.

– Vi har fokus på sociala medier, men istället för att vara flashiga vill vi satsa på kvalitet och organiserar oss för det, säger Lars-Göran Wallmark, globalt ansvarig på Telia Sonera.

I Sverige arbetar ett tiotal personer på kundtjänst med att interagera i egna och andras sociala medier. På marknadsavdelningen finns även online-ansvariga, som arbetar med att ta ut marknadskommunikationen i sociala medier tillsammans med reklambyrån.

På personalavdelningen arbetar folk med att hitta talanger genom sociala medier.

– Jag leder arbetet globalt och hjälper länderna att organisera sig. Jag är också ansvarig för att mäta vårt arbete. Jag har ingen manual att luta mig mot, men jag ser tydligt att varumärket påverkas positivt av det vi gör. Det är definitivt värt insatsen, säger Lars-Göran Wallmark.

Kostnaden för arbetet i sociala medier delas än så länge mellan alla berörda avdelningar, men marknadsavdelningen står för lejonparten.

Så gör de flesta annonsörerna i Dagens Medias enkät, men en tredjedel låter marknadsavdelningen ta hand om finansieringen. Det anser Jerry Silfwer är bäst för att undvika komplexitet.

– Ofta vet företag vad de vill göra i sociala medier, men de får vaska fram pengarna lite här och var. De inser värdet, men har inte kommit så långt att det har blivit en legitim del av marknadsföringsbudgeten, säger Jerry Silwer, och tillägger att så görs för pr-aktiviteter.

De flesta av annonsörerna involverar flera olika byråer i arbetet med sociala medier. Reklambyrån och pr-byrån deltar i de flesta fall i strategiuppläggen bakom kampanjer och dialog.

En del nämner även mediebyrån som partner inom området. Ikea arbetar tätt ihop med Forsman & Bodenfors inom sociala medier, men har även en extern redaktion på reklambyrån Futurniture, som tar hand om community-bloggen ”Livet hemma”.

Antalet involverade i arbetet internt varierar från en till ett femtiotal som åtminstone delvis har sociala medier på sin yrkes-agenda.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.