Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Så mycket gav Clear Channel för SL:s busskurer

Publicerad: 16 November 2010, 15:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

När SL höjde hyran med tio miljoner sade JCDecaux stopp. Clear Channel är dock tvärsäkra på att de kan tjäna pengar på affären – vilket kan innebära att annonsörerna får stå för notan.


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelSLJCDecaux

SL:s senaste upphandling av reklamförsäljning på de cirka 1400 väderskydden i Stockholm resulterade i ett hårt ordkrig mellan vinnaren Clear Channel och rivalen JCDecaux.

Den senare sade sig vara glada att slippa "SL:s skyhöga hyror".

Clear Channel beskrev det istället som en stor och viktig framgång.

Dagens Media har granskat samtliga dokument kan nu berätta vilka belopp som ligger bakom retoriken.

Med start 2007 betalade JCDecaux en hyra på 7 miljoner kronor per år, samt ett garantibelopp på minst 48 miljoner kronor årligen.

Sammanlagt garanterade avtalet SL en årlig intäkt på 55 miljoner konor.

I den nya upphandlingen var beloppet höjt med tio miljoner kronor.

SL krävde nu ett garantibelopp på 58 miljoner kronor, jämte hyran på sju miljoner kronor.

Något som fick JCDecaux att sparka bakut.

”Med beaktande av bland annat den korta avtalstid som föreslås ges ingen affärsmässig möjlighet att garantera en årlig ersättningsnivå på 58 miljoner”, skrev bolaget i sitt anbud.

Istället ville JCDecaux att nivån skulle bestämmas ”efter förhandling”.

– Ska du ha långsiktig kvalitet går det inte att kombinera med SL:s krav, var JCDecaux vd Magnus Heljebergs kommentar.

Clear Channel kände inte till JCDecaux inställning när bolaget skulle ta fram sitt anbud. Beredda på strid om det lukrativa kontraktet sockrade Clear Channel sitt anbud.

Detta genom att ge SL ett nu sekretessbelagt årligt extrabelopp.

Vd:n Patrik Hofbauer säger sig dock vara nöjd med affären som bolaget har ”räknat, räknat och räknat igen” på.

I klarspråk betyder det att Clear Channel tror sig kunna mjölka ut mer pengar ur de reklamytor som JCDecaux sålt under tre år – vilket kan varsla om högre priser för annonsörerna.

Enligt Patrik Hofbauer ska SL:s höjda hyra kompenseras genom att Clear Channel inte behöver stå för underhåll, till exempel vid klotter och glaskross.

– SL tar alla sådana kostnader i det nya avtalet. Det blir ett nollsummespel, säger han.

Hur påverkas priserna?

– Vi jobbar just nu igenom hela vår paketering och självklart får dessa ytor en positiv inverkan. Vi stärker samtliga våra paket men exakt hur priserna kommer att se ut kan jag inte svara på idag.

SL:s väderskydd – fem år av strider

Februari 2005

 

• JCDecaux dåvarande vd Tomas Larsson skriver till SL och hotar med ”rättsliga åtgärder” om det inte blir en offentlig upphandling om de lukrativa väderskydden. Detta efter att Clear Channel utan konkurrens haft uppdraget i 19 år.

 

Juni 2006

 

• JCDecaux vinner upphandlingen. Avtalet med SL ska gälla i till utgången av 2011, med option på förlängning i ytterligare fem år.

 

Juni 2009

 

• Ett färdigt avtal, som dock aldrig skrivs på, ska ge JCDacaux exklusiv tillgång till väderskydden fram till 2031, utan upphandling.

Visionen är grandios – då samtliga väderskydd ska ersättas med hypermoderna solcellsdrivna arkitektritade skydd.

 

Oktober 2009

 

• Styrelseledamot Yvonne Blombäck upplyser styrelsen om Lagen om offentlig upphandling.

 

Februari 2010

 

• JCDecaux och SL förkortar det nuvarande avtalet. Det ska nu löpa ut vid utgången av 2010.

 

Våren 2010

 

• En upphandling där SL sökte ”ett helhetsåtagande” i linje med diskussionerna med JCDecaux inleds. Upphandlingen stoppas av SL.

 

Juli 2010

 

• SL kräver JCDecaux på 5,9 miljoner kronor för obetald hyra. JCDecaux har slutat betalat då väderskydd har varit strömlösa.

 

September 2010

 

• SL går med på att betala 15 miljoner kronor till JCDecaux för de strömlösa reklamskåpen

 

Oktober 2010

 

• Clear Channel vinner den nya upphandlingen, vilket resulterar i ett ordkrig med ärkerivalen JCDecaux. Kontraktet beräknas vara värt minst 65 miljoner kronor i årliga intäkter.

 

Källa: SL:s dokumentation i väderskyddsärendet. 

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelSLJCDecaux

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev