Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så möter de nya hotet

Publicerad: 15 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 17 December 2015, 08:41

Aftonbladet bygger om sajten, DN vill få annonserna att bli ett mervärde och GP har precis börjat titta på problemet.Här är publicisterna svar på annonsblockeringen.


Ämnen i artikeln:

Adblockers

Anledningen till att användare installerar adblockers är ofta för att få en snabbare laddtid.

Mest utbrett är användandet bland unga män som helt enkelt vill höja sin dators prestanda. Andra vill undvika reklamen.

På ett djupare plan står världen dock inför ett demokratiproblem när möjligheterna till att finansiera fria medier stryps.

– Jag är övertygad om att de flesta människor vill ha fria medier och inte bara statliga medier. Innerst inne vet man att det är en förutsättning för demokrati, säger Andreas Aspegren, affärsområdeschef online på Aftonbladet.

Av dem som surfar in på Aftonbladet har idag ungefär 17 procent en adblocker installerad. I somras var det uppe i 20 procent. Men även om andelen sjunkit nu så är den stadigt ökande, berättar Andreas Aspegren.

En väg att gå för att komma runt problemet med adblockers är att skapa sajter där användarna får en bättre upplevelse av annonserna.

– Vi behöver bygga en sajt där annonserna är inbakade i själva produkten. Vi kan inte ha en massa tredjepartsanrop som idag.

Men en stor sajt som Aftonbladet får svårt att börja om från början. De intäkter som finns idag vill man så klart behålla.

Istället planerar Aftonbladet att göra om sajten steg för steg, med början på artikelnivå.

– Under hösten kommer vi att släppa helt nya artikelsidor. Sedan ska vi arbeta oss uppåt och göra om förstasidorna under nästa år.

Även Dagens Nyheter tittar på hur användarna ska kunna få en bättre annonsupplevelse. Inom Bonnier News pågår just nu olika tester av hur upplevelsen kan förbättras.

– Många känner att annonserna är ett störningsmoment som drar prestanda och datatrafik. En av de stora frågorna för oss och annonsörerna är hur vi ska få annonserna att bli ett mervärde för läsarna, säger Anna Åberg, chef för dn.se.

Samtidigt har det blivit lite lättare att få användarna att köpa digitala prenumerationer.

– Just nu ligger vi strax över vårt mål för 2015. Vi har bland annat lanserat DN Prio, som är riktad till prenumeranter. Med rätt innehåll och rätt upplevelse så kan vi ta betalt.

Än så länge har DN inte märkt av något inkomstbortfall på grund av adblockers. Enligt Anna Åberg ligger andelen som har adblockers hos DN-besökarna ”en bekväm bit under” riksnivån på 25 procent.

– Vi räknar med att det blir på ungefär samma nivå i mobilen också.

Stampen har ännu inte vidtagit några åtgärder gentemot adblockers. Just nu håller man på att undersöka hur pass utbrett användandet är bland koncernens sajter.

– Vi har inte så mycket av den typ av annonsformat som irriterar användarna, så än så länge har vi inte behövt vidta några åtgärder, säger Peter Holmlund, digitalchef på Stampen Media.

Han tror däremot att adblockers i mobilen kan slå hårdare.

– Vi har större delen av vår trafik från mobilen och den tillväxt vi ser från SEO och sociala medier är browserbaserad.

Samtidigt är problemet med adblockers något som hela branschen måste ta ett gemensamt grepp kring, anser Peter Holmlund.

– Det finns inga bra metoder för att möta adblockers än. Det är en grundlig diskussion som vi måste ta kollektivt som bransch, säger Peter Holmlund.

Publicisternas vägar runt adblockers

Ta betalt av läsarna.

Genom att exempelvis sälja digitala prenumerationer eller ta betalt för tjänster.

Snabbare laddtid.

En anledning till att använda adblockers är att snabba upp surfhastigheten, publicister kan istället optimera sina sajter för att minska laddtiden.

Fokusera på andra annons­format.

När traditionell display inte fungerar finns utökade möjligheter för exempelvis native- och videoannonsering.

Utbilda läsarna.

Förklara för användarna varför annonser behövs och få dem att sluta använda adblockers.

Lägg innehåll i appar.

Adblockers i mobilen blockerar bara annonser direkt i browsern, för att komma runt det kan publicister lägga innehållet i appar.

Blocka adblockers.

Genom att exempelvis lägga annonserna direkt på servern istället för ett annonssystem får även användare med adblockers installerat se annonserna.

Ämnen i artikeln:

Adblockers

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.