Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Så lätt får du maxad effekt i mobilen

Publicerad: 9 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:58

Vad gör folk i mobilen egentligen?Här är Iprospects Emelie Ockenstrom-Norbergs bästa råd för framgång.


I april släppte Google sin senaste mobiluppdatering för det organiska sökresultatet som ska premiera mobilvänliga sidor. En uppdatering som kom att kallas mobilegeddon och slog ner som en blixt från himlen för alla som inte ännu mobilanpassat sina webbsidor.

De senaste årens största förändringar i vårt beteende handlar mycket mer om vilka enheter vi använder när vi söker på Google än om hur vi söker. I klartext söker vi alltmer i mobilen. 54 procent av svenskarna kopplar upp sig till internet via mobilen dagligen och den genomsnittliga tiden vi spenderar på internet i mobilen är åtta timmar i veckan. Detta borde räcka gott och väl för att förstå att mobilen är en superviktig del i onlinemarknadsföringsprocessen. Vi behöver förstå hur den mobila användaren navigerar på vår webbsida och inte bara anpassa webbsidan efter den mobila enheten. Vi behöver hjälpa kunderna att finna vad de söker och få dem att konvertera på webbsidan.

För att kunna maximera den mobila upplevelsen och fånga in nya kunder och behålla våra trogna kunder behöver vi djupdyka i analysverktygen. Med all data kan vi utveckla och förbättra den mobila upplevelsen. Här följer några exempel på vad vi bör leta efter och ta reda på under analysarbetet.

Djupdykning i analysverktygen:

Ta reda på hur många procent av användarna som kommer in via mobilen till din webbsida.

Vad gör användarna på din webbsida?

Hur lång tid spenderar användarna på webbsidan. 10 sekunder eller 10 minuter? Det är stor skillnad!

Vilka sidor är mest populära?

Finns det några sidor som är mindre populära?

Sortera och utvärdera datan du har fått fram. Lägg därefter upp en plan för hur ni ska utveckla och förbättra den mobila upplevelsen. Det finns alltid något att göra!

Frågor att fundera över:

Varför är dessa sidor inte välbesökta? Kan vi göra något åt det?

Dessa sidor är mest populära, varför? Kan vi göra dem ännu bättre? Kan vi länka vidare till andra sidor?

Vad vill vi att besökarna ska göra på respektive sida?

Är det tydligt nog för besökaren vad man kan göra på respektive sida?

När ni kommit så här långt är det dags att utveckla den mobila upplevelsen. Kom ihåg att bra innehåll säljer, hjälper till att konvertera!

Skriv för mobila användare:

Fokus på huvudrubrikerna: En rubrik ska fånga läsarens uppmärksamhet och intresse. De ska vilja läsa mer av texten som kommer sen. En rubrik i mobilen ska vara tydlig och inte för lång.

Svara på användarnas behov. Korta eller långa texter? Det viktiga är att få fram budskapet, försök att skriva koncist. Skriv inte mindre, skriv bättre!

En bild säger mer än tusen ord? Studier visar att mobila användare tittar mer på bilder än på text. Kan fler bilder på sidorna locka till mer läsning och konvertering?

Mobilen är lite som Discovery Channel, vi söker efter fakta och inspiration och kanske slutligen konverterar i mobilen om vi inte väljer att hoppa vidare till datorn eller surfplattan. Det är inte lätt att förstå våra kunder och användares mobila beteende. Men det är viktigare än någonsin! Vi behöver därför bli bättre på detta och vi behöver definitivt analysera våra användares mobila vanor för att lyckas med att maximera den mobila upplevelsen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev