Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så lanserar Netflix i Sverige

Publicerad: 23 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

Förra veckan kom internet-tv-tjänsten Netflix till Sverige. Grundaren Reed Hastings och kommunikationschefen Jonathan Friedland berättar hur de ska få alla svenskar att testa Netflix.


När amerikanska Netflix nu kommer till Sverige är innehållsutbudet anpassat utifrån svenskarnas tv-vanor, som enligt Reed Hastings är grundligt analyserade på förhand.

Lanseringsstrategin är dock väl beprövad, Netflix har lanserats i 54 länder sedan den första utlandsetableringen i Kanada för två år sedan.

Tv-reklam, webb och pr är huvudkanalerna, och reklamen är global men anpassad till respektive marknad.

Till det kommer en butikskampanj tillsammans med Elgigandet och en tät närvaro i sociala medier, med svensk Facebooksida och svenskt Twitter-konto.

– Vi tror på att lära genom att göra. Därför startar vi med en gratisperiod, och ägnar all kommunikation i början åt att berätta om möjligheten att testa gratis, säger Reed Hastings till Dagens Media.

Sverigelanseringen är dock första gången Netflix tar draghälp av en extern partner. Alla Spotifys betalande abonnenter får använda Netflix gratis resten av året. I gengäld hjälper Netflix till att lansera Spotify i USA med motsvarande erbjudande.

– Jag tycker om Spotify och har blivit vän med grundaren Daniel Ek. Vår filosofi är samma och det känns naturligt för oss att samarbeta, säger Reed Hastings.

Målet är att få alla svenska bredbandsabonnenter att testa Netflix inom några år.

– Alla bredbandsanvändare tittar på tv, och eftersom internet-tv är bättre än linjär tv tror jag att vi kan få alla att prova, säger Reed Hastings om den ambitiösa planen.

I inledningsfasen är dock unga män den viktigaste målgruppen, enligt Netflix kommunikationschef Jonathan Friedland:

– De tenderar att vara de som intresserar sig först, och sedan sprider sig uppmärksamheten.

Den svenska kommunikationen planeras från Kalifornien, där en ny marknadschef – Kelly Bennett – nyligen rekryterades från filmbolaget Warner Brothers, tillsammans med pr-byrån Isobar och mediebyrån MEC.

Netflix har inga planer på att öppna ett eget kontor i Stockholm, men i takt med att tjänsten etableras i Sverige förändras kommunikationsstrategin och blir mer anpassad till den svenska marknaden. I USA gör man ofta kampanjer kring enskilda titlar, ofta i sociala medier. Just nu kan tittarna spela in egna filmer och tävla om en statistroll i komediserien ”Arrested development”.

Finns i 54 länder

• Grundades 1997 som dvd- uthyrning av Reed Hastings och Marc Randolph.

• Började med streamad film i USA 2007. Lanserades i Kanada 2010 och Stor­britannien i början av 2012. Finns i dag i 54 länder.

• Har drygt 27 miljoner medlemmar globalt.

• Har i Sverige rättigheter till film och tv från bland andra Warner Brothers, Twentieth Century Fox, Sony, BBC, CBS, ITV, Nordisk Film, Svensk Filmindustri och Scanbox Entertainment.

• ”Breaking Bad” och ”Dexter” drog flest svenska tittare på lanserings­dagen, den 15 oktober.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.