Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Så köper tobaksjättarna in sig på festivalerna

Publicerad: 27 April 2011, 07:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:13

Tobaksjättarna saknar i stort sett helt traditionella reklammöjligheter. Istället lägger de stora belopp för att exklusivt få förknippas med de hajpade festivalerna.


Ämnen i artikeln:

Live NationWay out WestLuger

Lagstiftarna har under decennier dragit åt tumskruvarna för tobaksjättarna.

– Nu får man inte marknadsföra tobak på något annat sätt än ytterst diskret på själva försäljningsstället, säger Tobias Eltell, jurist på Sveriges Annonsörer.

Men tobaksjättarna betalar stora belopp för att exklusivt få synas på landets musikfestivaler. Förutom möjligheten att sälja rikligt med cigaretter får de även sina varumärken förknippade med en positiv upplevelse.

Peace & Love vill enligt Kristin Forsberg endast ha samarbeten med företag som ”delar festivalens värderingar”.

– Peace & Love är en budskapsfestival som önskar att göra bra saker för en bättre värld.

Men Peace & Love tar samtidigt emot tobakspengar från Philip Morris.

– Ja, de betalar en markhyra och det är ett rent försäljningsavtal.

Hur rimmar det med festivalens budskap?

– Vi kan inte få folk att sluta röka under en vecka. Samarbetet handlar mer om att de tjänster som besökarna vill ha ska finnas på plats. Sedan lever vi också i den krassa verkligheten att vi måste gå med vinst.

Philip Morris håller just nu på att förhandla fram avtalen om sommarens festivaler.

– Det flesta avtalen är inte klara än, säger Ulrika Dennerborg, informationschef på Philip Morris.

Hon vill inte gå in på hur mycket pengar Philip Morris lägger på musikfestivalerna.

– Priserna sätts efter förhandlingar till marknadsmässiga villkor.

Hultsfred har ännu inte tecknat något tobaksavtal för 2011.

Lugers Niklas Lundell vill inte uppge vilka tobaksbolag som bolaget har avtal med.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev