Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Så köper jättarna reklam

Publicerad: 28 september 2010, 14:22
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

De är Sveriges största och mest framgångsrika bolag. Men bland storföretagen finns stora skillnader i hur marknadsföring prioriteras.


Dagens Media har kartlagt Sveriges till omsättningen 80 största bolag som huvudsakligen vänder sig till konsument. Där finns Sveriges mest framgångsrika bolag – alla med minutiöst utarbetade strategier för marknadsföring.

Tillsammans lade de 80 bolagen 6,7 miljarder kronor på medieköp under helåret 2009, enligt bruttosiffror från Sifo reklammätningar – nästan en fjärdedel av de totala medieköpen i Sverige.

För de 20 största bolagen har Dagens Media ställt bolagens annonsinvesteringar, enligt siffror från Sifo reklammätningar, mot bolagens omsättning på den svenska marknaden.

Ica är det bolag som omsätter mest, 59 miljarder kronor, på den svenska marknaden.

Ica är också Sveriges största annonsör, med medieköp på 965 miljoner kronor brutto under 2009. Men sett till procentuell andel av omsättningen på den svenska marknaden lägger Ica inte mest krut på köpt reklam.

Ica lägger 1,64 procent av omsättningen på medieköp.

Samma siffra för Toyota är 2,76 procent – vilket innebär att bilföretaget är det bolag i kartläggningen som, proportionellt sett, investerar mest i reklamköp.

Toyotas höga nivå har gett utdelning. Efter en radikalt ökad satsning på marknadsföring har bolagets marknadsandel skenat, vilket du kan läsa om i artikeln intill.

Andra storköpare är Ikea, med 2,73 procent av omsättningen, Husqvarna, med 2,64 av omsättningen samt Tele2, 2,27 procent av omsättningen.

I en andra våg kommer bolag som Volvo Personvagnar samt klädjätten H&M.

Bland de 20 bolagen finns även företag som lägger en väldigt liten del av omsättningen på reklam. Där finns bolag som Vattenfall, IF, Apoteket, Eon och Swedbank Hypotek, som alla lägger mindre än 0,4 procent av omsättningen på köpt marknadsföring.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev