Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så höjer du din lön

Publicerad: 23 november 2011, 09:57
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

När Dagens Media summerar årets lönestatistik är det några marknadschefer som sticker ut. Tre av dem avslöjar hur du kan klättra på karriärstegen.


Bland de 160 marknadscheferna i den årliga ”löneligan” som publicerats på Dagensmedia.se drog 20 stycken in över 2 miljoner kronor förra året.

En av dem är Bodil Eriksson, vice vd med ansvar för varumärkesfrågor, kommunikation och marknadsföring på Apotek Hjärtat. Under 2010 tjänade hon hela 5,1 miljoner kronor.

– För att lyckas måste man ha mod att säga både nej och ja. Det gäller att ha mod att driva en konsekvent linje, säger hon.

Vilka tips kan du ge?

– Man kan ha en stor kreativ förmåga och driv, men för att bli riktigt bra i det här yrket så krävs det att man har ett antal år i benen.

Helena Donar, avgående marknadsdirektör på Arla, tjänade 1,6 miljoner kronor under förra året:

– Det är viktigt med ett genuint intresse för andra människor så att de lyckas i sin egen roll. Det här är inget nio till fem-jobb. Man blir aldrig klar och det finns inget facit.

Lars Johan Strand, marknadschef på Stadium, tjänade 1,7 miljoner kronor förra året och det tips han vill ge är att lita på sig själv:

– Du har blivit utvald för det du känner och vet fungerar. Hitta de människor som förstår och tolkar din idé bäst, kreativt såväl som medialt. De egenskaper du saknar skall du anställa.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.