Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så hittar du kidsen

Publicerad: 30 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:26

Internetanvändningen hos svenska 13–16-åringar är 100-procentig. Mobilpenetrationen i gruppen 9–18 år ligger på rekordhöga 98 procent, och svenska ungdomar toppar surfplatteanvändandet. Men, samtidigt som unga aldrig spenderat mer tid framför skärmar har det aldrig varit svårare att hitta dem.


HÄR ÄR DAGENS MEDIAS ARTIKLAR OM UNGDOMARNAS MEDIEVANOR:

Ungdomarnas medievanor

69 procent av 9–12-åringarna använder social medier. 25 procent gör det varje dag. I åldersgruppen 13-16-år använder 95 procent sociala medier. 76 procent dagligen.

264 minuter per dag under helgerna spenderar svenska barn (9-14 år) framför skärmar, såsom tv, surfplatta, mobil eller dator. Det är fyra timmar och 14 minuter. På vardagar är siffran 240 minuter.

29 procent av 9-12-åringarna spelar dator- eller tv-spel. Tre fjärdeldear i gruppen gör detta varje dag eller några gånger i veckan. Spelandet minskar med åldern.

12 procent längre tittar unga (9–14 år) på en preroll i webb-tv, om de känner igen reklamen från tv. Gruppen tittar 5 procent längre på onlinereklam om de sett den tidigare på tv.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.