Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Så hanterar bankerna den finansiella oron

Publicerad: 31 Augusti 2011, 06:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Hotet om en ny ekonomisk kris har fått bankerna att se över höstens marknadsföringsplaner. Samtidigt meddelar Nordea att de gör sig av med 2000 medarbetare.


Ämnen i artikeln:

NordeaSEB

Reklam om rådgivning och sparande ska hålla bankkundernas förtroende uppe.

Det är bankerna överens om.

I spåren av den förnyade krisen meddelar Nordea att de måste minska personalstyrkan med runt 2000 personer i Norden. Hur hårt banken tvingas dra i marknadsföringsbromsen är ännu oklart.

– Det är för tidigt att säga hur det kommer att slå i de olika enheterna, säger marknadsdirektören Claes Tell.

Däremot poängterar han att samarbetet med DDB inte kommer att påverkas. Nordea har sedan valet av DDB Stockholm i maj 2010 kommunicerat på temat ”Balans i ekonomin”. Förra året fick banken in 200 000 nya förmåns- och private bankingkunder.

– Vi känner att Nordea har ett momentum nu och att nya kunder är nyfikna på banken.

Oron på börsen gör dessutom att Nordea skjuter upp besluten kring marknadskommunikationen så länge det går. Allt för att kunna följa hur marknaden utvecklas. Claes Tell vill inte avslöja bankens långsiktiga kommunikationsplaner för hösten, men utesluter inte bredare kampanjer där man adresserar just oron på börsen.

– Vi förväntas ju ta hand om kundernas pengar både i upp- och nedgång, säger han.

Mycket av kommunikationen kommer att handla om personlig rådgivning:

– Just nu är vi väldigt aktiva i våra egna kanaler. Vi vill vara en relationsbank så till syvende och sist handlar det om att kunderna får träffa sin personliga bankman.

Efter den senaste tidens finansoro drar flera aktörer paralleller till finanskrisen 2008. Den gången drabbades bankerna hårt av krisen – och rasade i förtroende bland

svenska sparare. Så blir det inte denna gång, tror SEB:s marknadsdirektör Helene Jansbo.

– Vi ska visa våra kunder att vi finns här för dem. Gör vi det på rätt sätt ska vi nog klara att hålla förtroendet uppe, säger Helene Jansbo, marknadsdirektör på SEB.

Om turbulensen fortsätter tror hon att bankerna väljer att satsa mer på relationen till de befintliga kunderna än på att locka nya.

SEB fokuserar sedan tidigare på rådgivning i sin kommunikation.

– Det fortsätter vi med under hösten. I oroliga tider är det ännu viktigare för kunderna med personlig rådgivning, säger Helene Jansbo.

Danske Bank har under våren satsat hårt på att stärka sin position på den svenska bankmarknaden.

– Vi ändrar inget i den övergripande kommunikationen. Däremot i aktiviteterna med våra befintliga kunder, säger Lars Sjögren, affärsutvecklingschef på Danske Bank.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

NordeaSEB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev