Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Så fördelas hushållens pengar

Publicerad: 18 mars 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:43

Annonsköparna överger dagspressen snabbare än vad konsumenterna gör. Det visar IRM:s och MMS genomgång av mediernas intäktsbas.


Statistikinstituten IRM och MMS har beräknat den totala intäktsbasen för tryckt dagspress, linjär tv och internet, genom att slå ihop hushållens utgifter och annonsörernas investeringar i medierna.

Sammanställningen visar att annonsköparnas preferenser förändras snabbare än konsumenternas.

Mellan 2011 och 2014 minskade dagspressens totala intäktsbas med 19 procent till 13,6 miljarder kronor.

Hushållens utgifter minskade, enligt dem själva, med 15 procent, till knappt 1 400 kronor per hushåll och år, medan dags­pressens annonsintäkter under samma period minskade med hela 24 procent.

Prenumerantintäkterna utgör i dag drygt hälften av dags­pressens totala intäktsbas, och andelen växer stadigt.

– Vi ser en tydlig förflyttning, men jämförelsen pekar på att hushållen är mer trögrörliga än annonsköparna, säger IRM:s vd Madeleine Thor.

För tv och internet har de totala intäkterna ökat, men tendensen är densamma – intäkterna från annonsörerna förändras mer än mediehushållens utgifter.

För både tv och internet är intäkterna från hushållen betydligt högre än annonsinvesteringarna.

MMS och IRM:s sammanställning visar att tv-mediets intäktsbas varit stabil de senaste tre åren, samtidigt som intäkterna till internet ökat med nästan en tredjedel.

– De digitala alternativen till fysiska böcker, tidningar och tv blir allt intressantare för hus­hållen och växer kraftigt, om än från låga nivåer, säger Madeleine Thor.

Mest ökar intresset för stream­ad tv. Hushållens köp av streamingtjänster har ökat med 1 400 procent sedan 2011 och uppgår i år till 180 kronor per år.

Än så länge har det inte påverkat hur mycket som läggs på linjär tv, varken från annonsörer eller konsumenter.

– Många streamingtjänster lanserades så sent som hösten 2012, och redan i början av 2014 är intresset så här stort, säger Madeleine Thor.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.