söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Så blir vi bäst i världen

Publicerad: 18 augusti 2010, 06:13
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42

Integrera sälj och marknad, satsa på tjänstemarknadsföring och se reklam som en investering. Så ska svenska företag bli ledande på marknadsföring.

Ämnen i artikeln:

Ulf Strömqvist

MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Marknadskommunikationens roll är att ge säljorganisationen förutsättningar att göra affärer på ett effektivt sätt, anser Ulf Strömqvist, vd på Hilanders och ordförande i Komm.

Därför behöver svenska företag bli bättre på att marknadsföra sig.

Enligt Ulf Strömqvist är nyckeln till framgång bättre integration mellan marknads- och försäljningsavdelningen.

– Det är viktigt att företagen tänker på marknadsföring och försäljning som en helhet. I många fall jobbar marknadssidan för sig och säljsidan för sig, men en integration underlättar i slutändan mer lönsamma avslut, säger han.

Det finns en mängd forskning som visar att om ett företag satsar mycket på reklam och marknadsföring så får man ett bättre finansiellt utfall, berättar Niklas Persson, varumärkesforskare vid Lunds Universitet och strategisk rådgivare på Jung Relations.

Han anser att svenska företag framför allt behöver blir bättre på tjänstemarknadsföring. Företagen är fortfarande tekniktunga och när man pratar om svenska framgångar så är det ofta konkreta uppfinningar som kullagret som nämns, menar han.

– Västvärlden går alltmer mot ett tjänstesamhälle men många svenska företag lever fortfarande kvar i en ingenjörskultur, säger Niklas Persson.

Samtidigt behöver de produktfokuserade företagen bygga en känsla kring varumärket – något som exempelvis Nike lyckats väl med, enligt Niklas Persson.

– Generellt sätt så lägger även små och medelstora amerikanska företag större vikt vid marknadsföring än de svenska. De har säljperspektivet i ryggmärgen.

Även Pia Grahn Brikell, vd på Storåkers McCann, är inne på att de svenska företagen är för tekniktunga. Hon nämner företag som Ikea, H&M och Absolut som svenska föregångare.

– De har gått i bräschen inte bara genom marknadsföringen, utan har ett genuint varumärkestänk som genomsyrar hela företaget, säger hon.

Enligt Pia Grahn Brikell behöver företagen främst ändra sin inställning; marknadsföring måste ses som en investering snarare än en kostnad.

– Ser man marknadsföring och reklam som en investering i ett långsiktigt arbete då resonerar man också annorlunda från början – det påverkar hur man ser på varumärket och marknadschefens roll och position i företaget, och det påverkar de kostnader som läggs på marknadsföring.

De större svenska annonsörerna agerar dock redan så, säger hon, men det finns många annonsörer som fortfarande gör alltför mycket ad hoc – troligtvis på grund av kvartalsekonomihetsen.

– Jag är imponerad av de stora varumärken som finns i lilla Sverige, det är inte många andra länder som har den nivån. Men det finns fortfarande många teknikdrivna företag där det är fint att producera varor, men att vara marknadsförare och säljare anses inte lika fint.

Ulf Strömqvist tycker att svenska företag har goda förutsättningar för att blir ledande på marknadsföring.

– Vi är vana vid att tänka konceptuellt och att agera internationellt och med de förutsättningarna skulle Sverige kunna bli ”state of the art”. Men det blir man inte av en tillfällighet, utan för att man bestämmer sig.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev