Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så blir Schibsteds nya mediehus

Publicerad: 9 December 2010, 10:02
Uppdaterad: 10 Maj 2017, 13:37

Aftonbladet Bil är först på plats i det nya mediehuset. Snart följer över 1 000 personer efter.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibstedAftonbladet.seSvDAftonbladet

Bilreportern Robert Collin packar upp en av flyttkartongerna – och radar upp ett antal årgångar av Bilfakta på de splitternya ljusblå skåpen som markerar Aftonbladet Bils lilla redaktion.

– Vi har jättefina pentryn, med två kylskåp i varje. Men vi ska inte få äta här, så man kan undra vad vi ska ha i dem, säger Robert Collin glatt och fortsätter:

– Kanske kan vi fylla dem med spolarvätska tills de andra kommer.

Resten av våningsplanet – som sträcker sig flera hundra meter åt nordväst – är helt tomt. Än så länge.

På julafton flyttar Svenska Dagbladet in på våningarna under. För Aftonbladet går flyttlassen på nyårsafton och trettondagsafton.

När flytten är klar ska hela Schibsted Sverige inrymmas i det hypermoderna och miljövänliga huset på Kungsbron i Stockholm.

Jonas Bladh, redaktör för Aftonbladet Bil, kommer inte att sakna Globen.

– Det är som natt och dag. Lokalerna i Globen var långt ifrån fräscha, säger han.

Flera har dock uttryckt oro över att de dryga 10 000 kvadratmeter som Schibsted disponerar inte ska räcka till.

Och det blir trångt.

– Vi ska inte sticka under stol med att det blir mindre yta än tidigare. Men vi kommer att få plats, säger presschefen Nils Franchell, som visar lokalerna för Dagens Media.

Trångboddheten slår även igenom på chefsnivå.

På Aftonbladet blir vd:n Anna Settman och chefredaktören Jan Helin ensamma om att ha eget rum.

– Men vi har väldigt många samtals- och mötesrum, säger Nils Franchell.

Jan Helin får ett hörnrum som är betydligt mindre än hans nuvarande dito.

Hans utsikt över Klara Sjö domineras av den blekt gula Bonnierskrapan – en ständig påminnelse om huvudkonkurrenten Expressen.

Både Aftonbladet och SvD får ett redaktionellt våningsplan och ett våningsplan helt dedikerat till affärer.

De båda tidningarna ska inte tvingas samman av flytten.

– Det är fortsatt viktigt att varje tidning har sin redaktion. Svenska Dagbladet och Aftonbladet är rätt olika, säger Nils Franchell.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.