Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så blir nya Orvesto Näringsliv

Publicerad: 14 Februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:21

En bredare population och en undersökning med de rikaste svenskarna. Det är två av nyheterna i årets Orvesto Näringsliv.


Ämnen i artikeln:

Orvesto Näringsliv

Dagens Media kunde redan för ett år sedan berätta att flera förlag var missnöjda med Orvesto Näringsliv, som man ansåg var missvisande för fackpressen eftersom urvalspopulationen varit statisk i många år.

Bland annat Bonnier Tidskrifter, Forma, IDG, Mentor Online, Talentum och Sveriges Tidskrifter har sedan dess diskuterat med TNS Sifo om förändringar i undersökningen.

Och det ger nu resultat. Precis som parterna önskat så utökas populationen i mätningen.

I stället för en undersöknings­population som utgörs av de 2,7 miljoner yrkesarbetande svenskarna med högst inkomst mellan 23 och 63 år omfattas populationen nu av hela 4,5 miljoner yrkesarbetande svenskar mellan 21 och 65 år, med en årsinkomst på över 100 000 kronor.

– Vi är väldigt glada att Sifo har lyssnat på oss. Det vi bland annat påpekade var att vi ville få med egenföretagare, och det får vi nu. Nu blir räckvidderna mer relevanta, säger Kerstin Neld, vd på Sveriges Tidskrifter.

Att populationen utökas får konsekvensen att alla medier automatiskt får en högre räckvidd, berättar Peter Callius på TNS Sifo. Det innebär också att det nu blir svårare att jämföra Orvesto Näringsliv med tidigare mätningar. Då får man göra en särskild körning och återskapa gamla Orvesto Näringsliv.

– Detta betyder dock inte att undersökningen blir sämre i höginkomsttagargrupper, det är bara en utveckling, säger Peter Callius.

Samtidigt passar TNS Sifo på att lansera flera nya produkter i Orvesto Näringsliv. Bland annat en undersökning med de allra rikaste svenskarna om lyxvarumärken. Och en day in life-undersökning med yrkesarbetande, som kartlägger respondenternas medievanor.

– Här kan vi exempelvis se vilka mediekategorier sjuksköterskor konsumerar under en dag, och man kan se hur stressade marknadscheferna känner sig.

Orvesto Näringsliv släpps 25 maj.

Fem nyheter i Orvesto Näringsliv

Populationen utökas till 4,5 miljoner yrkesarbetande svenskar mellan 21 och 65 år, med en årsinkomst över 100 000 kronor.

Orvesto Guld. Man specialintervjuar de 5 procent med högst inkomst i en undersökning om lyxvarumärken.

Modellen Business Innovation lanseras. En early adopter-modell som ska spegla hur snabbt människor tar till sig nyheter och hur pass informations­sökande de är.

Day in life b2b undersöker närings­livets medievanor.

Orvesto Näringsliv buzz. Med utgångspunkt i Malcolm Gladwells ”The tipping point” identifieras olika typer av sändare (salesmen, mavens, connectors, champions). Medieplanerare kan använda sändarna som målgrupper för att spetsa till medievalet.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Orvesto Näringsliv

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.