Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Så blev Sverige bäst i världen

Publicerad: 11 November 2010, 08:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Svenska reklamskolor, med Berghs och Hyper Island i spetsen, jobbar hårt på sitt goda rykte.


Ämnen i artikeln:

Hyper IslandBerghs

Berghs har de senaste två åren blivit utsedd till ”School of the Year” vid Future Lions under reklam-VM i Cannes. Priset instiftades 2006 i syfte att belöna innovativ marknadsföring.

– Det har förändrat mycket. Vi får in fler internationella uppdragsgivare och våra studenter får jobb på de bästa byråerna i världen, och fler studenter åker utomlands på praktik. Det är ytterligare ett steg mot en högre kvalitet, säger Pär Lager, vd på Berghs.

Berghs grundades redan 1941. Pär Lager listar fyra orsaker till skolans starka position i dag:

• Det finns få kvalificerade yrkesutbildningar inom kommunikation i världen. Berghs var tidigt ute.

• Alla lärare är yrkesverksamma.

• De olika utbildningslinjerna jobbar hela tiden tillsammans, över disciplingränserna, vilket skapar förståelse för alla delar av kommunikationsspektrumet.

• Eleverna jobbar med verkliga case.

Pär Lager berättar att skolan de senaste 15 åren tagit in 250 heltidsstudenter per år.

– Vi har inte ökat, utan vårt fokus har hela tiden varit att öka vår kvalitet med bättre lärare, mer internationella inslag och att utveckla vår pedagogik.

Berghs har exempelvis ett advisory board för varje utbildning som träffas en gång per termin. Syftet är att säkerställa kvaliteten på undervisningen.

– Vi ser över våra kursplaner varje halvår och eftersom lärarna är från branschen och näringslivet så kan de hålla kurserna uppdaterade.

Även Hyper Island tar in föreläsare från näringslivet, men studenterna har varken regelrätta lektioner eller kurslitteratur. Tidigare i år drog skolan igång en utbildning för mobilapplikationer.

– Eftersom vi bygger alla utbildningar utifrån den efterfrågan på kompetens som finns hos potentiella arbetsgivare är det ingen slump att över 90 procent av Hyper Islands studenter har jobb i samband med sin examen, säger Charlotte Sundåker, marknadschef på Hyper Island.

För att hålla en hög kvalitet ser man till att enbart ta in de mest lämpade eleverna.

– Hyper Island letar inte enbart efter de bästa studenterna på marknaden, utan även efter dem som har stor ambition och potential att utvecklas. Gruppdynamik, livslångt lärande och förmåga att leda sig själv och andra är viktiga begrepp.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Hyper IslandBerghs

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev