söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Så blev de kundernas favoriter

Publicerad: 28 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26

Årets byrå-galan bjöd på flera tronskiften. När röken lagt sig stod Gullers Grupp, Initiative Universal och King som nya vinnare i sina skrån. För Dagens Media berättar de hur de lyckades klättra till förstaplatsen.


MS

Martin Schori

RL

Rebecka Lindberg


Regi har för tolfte året i rad utsett vinnarna i Årets byrå. Det som skiljer tävlingen från andra reklamtävlingar är att den baseras på hur nöjda kunderna är med sin byrås arbete, snarare än att andra kreatörer bedömer byråernas kampanjer.

Metodiken gör Urban Hilding, vd på mediebyrån IUM, extra glad. Hans byrå klättrade från plats sex till toppen i årets ranking av mediebyråerna.

– Vi har två ledord som vi jobbar utifrån, engagemang och produktivitet. Vi vill att kunden ska känna att vi har ett genuint intresse för dem, säger han.

Just intresset för kunden och dess affär kan annars vara en bristvara i branschen, säger han.

– När kunderna lämnar en byrå och går ut i en pitch är det ofta det genuina intresset de saknat och där vill inte vi hamna.

Regis siffror visar samtidigt att kunderna upplever att just engagemang är det tredje viktigaste kriteriet för en bra byrå – och den tredje vanligaste anledningen till att uppdragsgivarna vill byta ut sin konsultpartner.

Även i kategorin stora reklambyråer blev det tronskifte på galan. King petade ned Åkestam Holst, som toppat undersökningarna 2009 och 2010, från tronen.

– Vi har många långvariga kunder och medarbetare, vilket gjort att de byggt upp ett ömse­sidigt förtroende, säger Kings vd Lina Söderqvist.

Hon tror också att det finns ytterligare två faktorer som gjort att de vunnit vinster i olika tävlingar och nått en hög lönsamhet.

– Vinner vi många tävlingar så lockar vi de bästa kreatörerna till oss, och sen får vi se till att de trivs och stannar kvar hos oss. Med en hög lönsamhet kan vi välja våra uppdrag och bara ta dem vi kan göra bra.

De stora pr-byråerna fick också en ny herre på täppan. Gullers Grupp passerade tävlingens tidigare dominant och klättrade en placering till toppen.

– Det är klart att det är kul att komma tvåa också, men det gjorde vi i fjol. Westander är en mycket värdig tvåa, säger vd:n Annika Sjöberg.

Hon tror att deras framgång beror på att de förstår sina kunders branscher och att de är bra på strategi och analys.

– Vi är en byrå som löser deras problem och ser möjligheterna där de inte själva gör det.

Små reklambyråer

(8-15 mkr)

1 (2). Heart communication

2 (6). Bysted

3 (3). John Doe Worldwide

4 (NY). Hummingbirds

5 (18). Guts & Glory

6 (NY). Zellout

7 (NY). Hillmarketing

8 (11). Borstahusen

9 (-). Matador

10 (NY). Bolt Kommunikation

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev