Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så behåller du kunderna

Publicerad: 28 September 2010, 14:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:37

Svenska företag lägger varje år miljarder på att ragga nya kunder. Men många glömmer bort att ta hand om kunderna de redan har.


– Stora företag är ofta sämre än små på detta, säger Amanda Undin, vd för Customer Clinic.

Många företag har minutiöst utarbetade strategier för hur man ska skaffa nya kunder. Men ur ett affärsperspektiv kan ett aktivt arbete för att behålla kund er vara minst lika lönsamt.

Enligt Amanda Undin, ansvarig för kursen relationsmarknadsföring på Berghs samt vd för byrån Customer Clinic, är små företag ofta bra på att vårda sina kundrelationer.

– Men stora företag har mycket svårare att hålla ordning på kund erna, de öser in kunder i ena änden utan att bry sig om vad som sedan händer med dem.

Hon får medhåll av Pepe Larsson, veteran i relationsmarknadsföringsbranschen:

– Många är bra på att få in nya kunder och bra på att produktutveckla för marknaden i stort. Men det är viktigt att produktutveckla mot kunderna.

 

Att ta reda på vilka ens kunder är, sätta sig i deras skor och verkligen lyssna på vad de vill ha kan vara ett första steg mot en lojalare kundkrets.

– Det gäller att ta reda på vad kunden vill få ut av relationen med ditt företag, säger Amanda Undin.

Att skapa belöningssystem för lojala kunder är nästa steg.

– Belöningar är ett klassiskt sätt att driva önskat beteende, säger Pepe Larsson.

Amanda Undin tar Icas kundklubb som exempel.

– De ger en väldigt rationell belöning och således en rationell relation. Men att få en stark emotionell relation, som bygger lojalitet, är svårare. Ett sätt kan vara att skapa aktiviteter som gör att kunderna känner sig uppskattade.

För den som verkligen vill få överblick över sin kundstock kan ett crm-system vara en investering att fundera över.

– Ju mer information du har om kunden, desto träffsäkrare analyser kan du göra.

Så behåller du kunderna – 6 tips

1 Var noga i rekryteringsfasen. Leta efter kunder som kan bli lönsamma över tid.

2 Se på ditt företag med kundens ögon. Vad behöver du förbättra? Vad vill kunderna ha ut av relationen med ditt företag?

3 Få ordning på de kanaler som ditt företag möter kunderna genom, till exempel kundtjänst, webb och sociala medier.

4 Skaffa ett crm-system som håller koll på dina kundkontakter och genomför automatiserade aktiviteter för att sporra kunderna.

5 Skapa aktiviteter för att få kunderna att handla dyrare och oftare, samt för att få kunder att även upptäcka andra delar av sortimentet.

6 Skapa ett lojalitetsprogram som ger dig stenkoll på vilka dina kunder är och vad de handlar.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ardalan Samimi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.