Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så annonserar du på Instagram

Publicerad: 25 Augusti 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

Om en månad är det premiär för annonser på svenska Instagram. Men det gäller att som annonsör ta vara på mediets egenskaper.– Det finns ett uppmärksamhetsvärde i Instagram, säger Isobars Nils Andersson Wimby.


Hittills har svenska annonsörer som vill synas på Facebook-ägda Instagram antingen fått skapa en profil och locka egna följare, som exempelvis Ikea och Zlatan Ibrahimovic Parfums, eller samarbeta med andra instagrammare som pusha­r företagets varumärke eller produkter, som exempelvis Coca-Cola Sverige och Sony Mobile.

Men från och med 1 oktober öppnar Instagram annonsfönstret även i Sverige. I länder som Kanada, Australien och Storbritannien har annonsmöjligheten redan varit tillgänglig i drygt ett år och i USA sedan 2013.

Intresset för att synas på Instagram är stort, berättar Isobars byråchef Nils Andersson Wimby.

– Det finns ett uppdämt behov, eftersom Instagram har vuxit så pass snabbt och är relativt starkt på den svenska marknaden, säger han.

Instagram uppger själva att man har 300 miljoner användare globalt. Enligt Orvesto Konsument har mediet 2,5 miljoner svenska användare i åldern 16–80 år. Av dem använder 1,5 miljoner Instagram dagligen.

Det är fler än Snapchat, Twitter och Pinterest tillsammans.

Annonsörer kommer att kunna styra sina annonser efter kön, ålder, geografi och intresse. På sikt kommer även möjligheten att länka ut från Instagram att tillkomma. Det är framför allt intressant när det gäller e-handel.

Enligt Orvesto Konsument är Instagrams svenska användare i hög utsträckning intresserade av att shoppa online – 16,7 procent av Instagram-användarna handlar över nätet, jämfört med 12,7 procent av svenskarna i snitt. 61 procent av de svenska Instagram-användarna är kvinnor.

Men frågan är hur användarna reagerar på att få annonser i sitt flöde.

– Bombmattor av breda kampanjer utan målgruppsstyrning samt med dåliga bilder kommer att skapa badwill. Men förhoppningsvis tar annonsörerna Instagram på allvar. Dessutom är konsumenter vid det här laget vana vid annonser i mobilen och i sociala medier, särskilt när det gäller en kanal vi själva aktivt väljer att gå in på, säger Nils Andersson Wimby.

Det gäller istället för annonsörerna att verkligen utnyttja Instagrams egenskaper och användarnas beteende för att lyckas med annonseringen.

– Det har ju inte funnits reklam på Instagram tidigare, så det gäller att vara lite ödmjuk och skapa något som verkligen är relevant. Och lägg lite tid och pengar på produktionen.

Enligt analysföretaget Nielsen ger annonser på Instagram 2,8 gånger högre reklamerinran än en snittkampanj på nätet, som har en erinran på 6 procent. Siffran kommer från en mätning av 400 Instagramkampanjer, som är beställd av just Instagram.

– Statistiken åsido, så tror jag att det finns ett högt uppmärksamhetsvärde i Instagram. Det är inte nedlusat av kommersiella budskap och användarna bör därför inte vara så reklamtrötta. Dessutom scrollar användarna igenom alla bilder, och annonserna får en central plats mitt i flödet, där de täcker hela skärmen. En väl utformad annons borde ge en positiv effekt.

3 tips för att lyckas på instagram

Utgå från konsumenten, det har inte funnits reklam på Instagram tidigare så var lite ödmjuk. Varför är man inne på Instagram? Vilken typ av reklam kan passa in i ett sådant mindset?

Jobba med att styra och anpassa budskapen mot olika målgrupper istället för att försöka nå brett med ett och samma budskap. Utgå från hur Instagram ser ut och hur användarna använder mediet och skapa kommunikation anpassad efter det.

Lär dig mediet ordentligt, tänk kreativt och lägg lite pengar och kraft på produktionen.

Nils Andersson Wimby

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.