Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Ryanair: ”Det finns inga dolda avgifter”

Publicerad: 10 September 2009, 10:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

SAS utmaning till lågprisbolagen får inte Ryanair att darra.


– SAS är långt ifrån vår position på priser, säger Erik Elmsäter, nordisk sälj- och marknadschef för Ryanair.

SAS offensiv mot lågprisbolagen kommer inte att påverka Ryanair. Det slår Erik Elmsäter fast, något förnärmad över frågan.

– SAS har inga låga priser. Den billigaste biljetten man kan hitta hos SAS ligger på över 400 kronor. Förra veckan sålde vi biljetter för 30 öre, inklusive skatter och avgifter.

Erik Elmsäter uppger att det snittpris som varje kund betalar för en resa med Ryanair ligger på omkring 35 euro.

– Vårt snittpris är alltså lägre än deras lägstapris. Detta inklusive alla extrasaker, som att checka in bagage och dricka kaffe ombord.

Ryanair har fått kritik för att det pris man ser i marknadsföringen inte alltid stämmer överens med det pris som till slut debiteras.

Så sent som i somras lämnade den norska motsvarigheten till Konsumentombudsmannen in en anmälan som riktar in sig just på Ryanairs många tilläggsavgifter.

Och SAS försöker nu profitera på missnöjet via frasen ”Trött på dolda avgifter – alltid ärliga priser på SAS.se”.

Erik Elmsäter slår ifrån sig kritiken.

– Det finns inga dolda avgifter hos Ryanair, allt är valfritt. Du behöver inte betala kreditkortsavgift – du kan betala med Visa Elektron, du behöver inte betala online-check in om du väljer en promotionbiljett. Dolda kostnader existerar inte utan allt är öppet och finns på hemsidan, det är upp till dig att välja den resa du vill ha.

Bolagets så kallade promotionbiljetter, de biljetter som marknadsförs, ska som regel ha priset angivet inklusive skatter och avgifter.

– Men ibland är biljettpriset noll kronor, då betalar du bara skatter och avgifter. Men i reklamen som vi köper i tryckta medier är skatten inräknad.

Erik Elmsäter kan inte svara på hur stor del av den totala försäljningen som utgörs av så kallade promotionbiljetter, men säger att det rör sig om flera miljoner biljetter varje månad.

Ryanair har gjort sig kända för sina spektakulära pr-stunts och reklamkampanjer, som ofta blivit beskyllda för att vara sexistiska.

Erik Elmsäter flaggar för fler överraskningar framöver.

– Vad det blir får bli en surprise. Men jag är fruktansvärt exalterad, säger han.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.