söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Rött eller blått?

Publicerad: 18 augusti 2010, 08:37
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42

Moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson går en kamp mot Socialdemokraternas kulturpolitiske talesman, Leif Pagrotsky.

Ämnen i artikeln:

ModeraternaSocialdemokraterna

HW

Henrik Widell


Pär Henriksson är kommunikationschef för Sveriges mest reklamvänliga parti, Moderaterna, där 76 av 85 svarande ledamöter inte ser något behov av ytterligare inskränkningar i reklamlagstiftningen.

– Vi tror på ett öppet samhälle med yttrandefrihet. Reklam och marknadsföring är förstås en del av det, säger han.

Men trots att marknadsföringsindustrin vuxit snabbt i omsättning och nu utgör cirka 2 procent av BNP anser branschföreträdare att de fortfarande behandlas styvmoderligt av politikerna, att samhällsvärdet av deras arbete inte får det erkännande det borde.

– Marknadsföringsbranschen är viktig, precis som många andra branscher och marknadsförarna är inte heller ensamma om att tycka att de inte syns och hörs i debatten, säger Pär Henriksson.

Flera av de branschföreträdare som Dagens Media har pratat med är kritiska till att marknadsföringsfrågor hanteras av kulturdepartementet istället för näringsdepartementet. Utöver att de inte vill betraktas som kulturarbetare när de dagligen försöker skapa tillväxt i svenska företag anser de att den nuvarande organisationen inte ger dem någon naturlig kontaktyta med politikerna.

Pär Henriksson slår ifrån sig kritiken:

– Det beror ju på utskottsfördelningen i riksdagen. Allt ligger inte där men en del, men det är inte avgörande om vi får fler jobb inom marknadsföringsbranschen eller inte. Att bara stirra på var olika frågor hanteras är ett snävt synsätt.

Leif Pagrotsky beskrivs av TU:s ordförande, Anna Serner, som den ende politiker som faktiskt visat ett genuint intresse för reklambranschen.

– Reklamen är viktig för en fungerande ekonomi. Och varför skulle man glädjas mindre när tjänstesektorn är framgångsrik, när svenska byråer sopar banan med internationellt motstånd i Cannes, än när det går bra för tillverkningsindustrin, säger han till Dagens Media.

Hans partikollegor går dock inte i samma takt. 65 av 91 socialdemokrater vill begränsa reklamen ytterligare och 33 av 92 tycker inte att reklam spelar någon viktig roll i samhället alls.

– Vi har haft ett beslutsärende gällande den nya radio och tv-lagen som i viss mån handlar om reklam i tv. Där har vårt parti haft en stramare syn än regeringen. Vår grundsyn på reklam är positiv men därmed inte sagt att det är fritt fram överallt.

Områden där Leif Pagrotsky kan tänka sig ytterligare begränsningar är inom produktplacering:

– Det är en försåtlig marknadsföringsform där tittaren tas med garden nere och utan sitt kritiska tänkande.

Detta vill vi göra om vi vinner valet:

Pär Henriksson (M):

– Det finns inget egenvärde för branschen att betrakta sig som ett särintresse. Vi ser det som viktigt att underlätta för den växande tjänstesektorn generellt.

– Alliansen har sänkt arbetsgivaravgiften för personer under 26 år, något som varit viktigt inte minst för marknadsföringsbranschen med sin relativt låga snittålder. Detta ligger kvar också över nästa mandatperiod.

– Fler åtgärder för att främja tjänstsektorn kommer att presenteras i vårt valmanifest.

 

Leif Pagrotsky (S):

– De begränsningar för sponsring som har funnits för 2006-2010 har fungerat bra. Dem vill vi behålla till skillnad från regeringen som vill halvera dem.

– Ge kultursponsringen samma villkor som sponsringen av idrott.

– Reklamskatten ska reduceras för att på sikt helt avskaffas.

– Verka för att höja statusen på de yrken som ingår i branschen, vilket jag tidigare har markerat som en viktig fråga genom att bland annat medverka på Guldägget.

– Om jag får den rollen i en ny regering, ta med mig representanter för branschen på internationella resor för att agera dörröppnare.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev