Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Röster om Ica-såpan

Publicerad: 14 Mars 2012, 09:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Åtta utomstående branschprofiler ger sin syn på Icas framgångrsika reklamkoncept.


Thomas Engelhart, vd, Coop marknad

– De ska ha en eloge för en fantastisk reklam. De har hittat det där lilla extra och lyckats kombinera strategisk och taktiskt kommunikation. Det är det inte många som gjort. Man kan inte annat än att tycka om karaktärerna. De har skapat det en dokusåpa har, man vill inte missa ett avsnitt.

Håkan Nyberg, kreatör, Abbynorm

– Det är extremt imponerande att de lyckats hålla det vitalt så länge. Ica har nått den komfortabla nivå där deras filmer blir större än bara reklam. Coop ligger närmare till för mig, men jag går till Ica oftare. Troligen har filmerna en del med saken att göra. Skillnaden är enorm. När jag sett en Ica-film är jag ofta lite gladare än innan. Coop har helt missat chansen att bekanta sig med mig, än mindre beröra.

Gustav Martner, kreativ chef, CP+B Europe

– De har en möjlighet att göra reklamfilm oftare än många andra. Det utnyttjas på ett bra och respektingivande sätt. De har även lyckats med en kanaloptimering genom att fokusera på det som TV är bra på, berätta en historia och låta publiken få en relation med historiens huvudkaraktärer. Det är svårt att göra i andra medier.

Anna Qvennerstedt, Copywriter, Forsman och Bodenfors

– När filmerna kom var det ett banbrytande sätt att göra reklam på för dagligvaruhandeln. Jag tror att det är hantverksskicklighet i alla delar, manus, casting och regi, som gör dem så framgångsrika. När Ica-Jerry kom in så lyftes konceptet en gång till, efter en stund på tomgång. Det kändes att det fanns mer att hämta ur konceptet.

Jenny Åberg Hüttner, cd Pool

– Jag stannar upp för att titta på filmerna. De känns fortfarande aktuella, intelligenta och underhållande efter så många år. Filmerna betyder hur mycket som helst för Ica. Det kan vara köttfärsskandaler och lite vad som helst, men ändå har Ica en speciell plats i folks hjärtan. Skådisarna och de andra inblandade har en energi och ett engagemang som skiner igenom.

Cecilia Rosendahl-Lavén, chef marknad och försäljning AMF

– Filmerna är jättebra. De som gör filmerna är duktiga, både de på köparsidan och kreatörerna på byrån. Jag tror långsiktiga samarbeten mellan kund och byrå är viktigt. De håller fast vid ett tydligt format men lyckas ändå förnya sig och överraska. Filmerna förmedlar det Ica står för genom ständig närvaro och utan att bli tjatiga. Jag är övertygad om att reklamen har stor betydelse för Icas varumärkesutveckling.

Johanna Alanko, partner och rådgivare, Adon

– De är genialiska. Det är bara att lyfta på hatten och ge dem en eloge. De har hela tiden lyckas förnya historien på oväntade sätt. Ibland är de riktigt roliga, ibland helt sinnessjuka och någon gång lite tråkiga, men det händer alltid något som för historien framåt. Jag tror vi i branschen kommer lessna på filmerna innan folket gör det.

Roland Bägén, marknadschef Hyundai

– När ICA började med tv-reklamen var de banbrytande. En vågad idé att flytta fokus från utbud till en större kontext, butiken. Dock på gränsen till buskis, som jag i och för sig tycker de hanterat bra. Men jag tror att det främsta skälet till att genomslaget blivit så stort, är att de har vågat vara konsekventa och långsiktiga. Och jag är övertygad om att Håkan Sjöstrand kommer att förvalta arvet på bästa sätt.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.