Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Roliga teorin spöade alla

Publicerad: 28 April 2010, 10:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Morot istället för piska. Det var utgångspunkten när DDB Stockholm skulle sätta fart på svenska Volkswagens miljökommunikation. Rolighetsteorin tog guld i event-klassen.


Uppgiften var att kommunicera Volkswagens nya miljöprogram Bluemotion Technologies. DDB Stockholm skapade Rolighetsteorin, som skulle spegla miljöprogrammets vision – fler människor tar förnuftiga beslut om man gör det förnuftiga roligt.

– Volkswagen var relativt sett sena ut i att ta position i miljöbilskategorin så vi behövde hitta ett nytt sätt att närma oss ämnet. Rolighetsteorin kastar om logiken när Volkswagen plötsligt pratar om kompromisslöshet parat med miljötänkande, säger Andreas Dahlqvist, cd på DDB Stockholm.

Konceptet går ut på att belöna gott beteende istället för att bestraffa dåligt. Resultatet blev tre event i Stockholm som lade grunden för kampanjen – Pianotrappan, Världens djupaste soptunna och Tomglasspelet. Målet för experimenten var att göra det roligare att välja trappan istället för rulltrappan, att slänga skräp och att panta tomglas. Eventen redovisades på en sajt där omvärlden sedan uppmanades att bidra med sina tolkningar av rolighetsteorin.

Guldäggsfakta event

Uppdragsgivare: Katarina Lakowitz och Åke Lundberg, Volkswagen

Byrå: DDB Stockholm med Simon Higby (ad), Martin Lundgren (copy), Andreas Dahlqvist (cd), Karl-Johan Vogelius (designer), Anna Hellenberg (faktor), Lars Axelsson (kundansvarig), Jerker Fagerström, Cecilia Cederlid och Karl Wikström (planners), Michael Bugaj (produktionsledare), Martin Larsson (projektledare), Simon Mogren (web director), Pontus Kindblad och Daniel Alinder (webbproducenter).

Produktionsbolag: Birth

Silverägg event

Sveriges största Flashmob för Radiotjänst av Initiative Universal

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.