Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Rock + vin = sant

Rockband som AC/DC, Kiss, Rolling Stones, Motörhead och Slayer gör det redan. Snart är det också dags för Kent att lansera tre egna viner under namnet Kent Edizione.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 24 April 2012, 21:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:22

Ämnen i artikeln:

Kent

I maj släpps Kents tre viner på Systembolaget. Men någon större reklamkampanj blir det inte. Istället ska vinerna lanseras vid en mässa i Umeå i början av maj, och man förlitar sig också på mun-till-mun-spridning.

– Kent själva har valt att lansera vinerna på ett diskret sätt, säger Beatrice Giese, produktchef på vindistributören Vinovativa.

Kents viner kommer från den småskaliga producenten Tua Rita.

– Kent vill skapa det första kvalitetsvinet i artistvärlden, vi hoppas att det här kan sätta Tua Rita på kartan i Sverige.

Den stora fördelen i att som band lansera ett vin är att den känslomässiga kopplingen till varumärket redan finns där, berättar Yvonne Wener, grundare av Brands for Fans, som är specialiserade på dryckeslanseringar för artister.

– Musik är ett område som har något som alla varumärkesägare vill ha, nämligen ett känslomässigt band till varumärket. Målgruppen är fansen och artisterna har där en trogen kundkrets.

I början av april släpptes hårdrockarna Slayers vin i Systembolagets beställningssortiment, vilket var det första samarbetet för nystartade Brands for Fans.

Kopplingen vin och rock kan lite stereotypt tyckas långsökt. Men att kategorisera öl, vin eller sprit som hårdrock eller inte tycker Yvonne Wener är fel.

– A och o är att banden själva vill ta fram ett vin, annars är det ingen idé. Det här är starka varumärken som har en trogen köpkrets.

Varför satsar så många band på vin just nu?

– Man har förstått att det finns ett starkt kundunderlag och en efterfrågan. Men det finns inte plats för hur många som helst, marknaden kommer att bli mättad så småningom.

Med på lanseringen av Slayers vin var också pr-byrån Agent Kommunikation, som även skötte lanseringen av Motörheads vin hösten 2010, samt bandets vodka i december förra året.

– Banden dricker själva vin och har en målgrupp som är vinkonsumenter. Det viktiga är dock att banden varit med och tagit fram produkterna, och den här typen av merchandise gör att fansen kommer närmare sitt band, säger vd:n Marko Määttä.

Hittills har det sålts cirka 250 000 flaskor av Motörhead Shiraz i Europa och sedan den 1 april i år ingår vinet i Systembolagets ordinarie sortiment. Största marknaden är Sverige som står för hälften av försäljningen.

Räcker det inte med t-shirts och kepsar längre?

– Det här kommer växa. Exempelvis Slayers vin har tilltalat både fansen och personer som gillar attityden, som vill ha ett vin som sticker ut. Det är kanske också en reaktion mot vinsnobberi.

Systembolagets rockviner

Motörhead

* Motörhead Shiraz

* Motörhead Rosé

* Motörhead Vödka (starksprit)

AC/DC

* AC/DC You shook me all night long Moscato

* AC/DC Hells Bells Sauvignon Blanc

* AC/DC Thunder Struck Chardonnay

* AC/DC Highway to hell Cabernet Sauvignon

* AC/DC Back in Black Shiraz

Kiss

* KISS Zin Fire Zinfandel

* KISS Destroyer (öl)

Rolling Stones

* Rolling Stones Forty Licks Merlot

Tomas Ledin

* Ledin Chardonnay

* Ledin Shiraz

Pink Floyd

* Château Miraval Pink Floyd

Sweden Rock

* Sweden Rock Premium Edition Merlot

Slayer

* Slayer Reign in Blood Red Cabernet Sauvignon

Elvis

* Elvis The King Cabernet Sauvignon

* Blue Hawaii Riesling

* Blue Christmas Pinot Noir

Ämnen i artikeln:

Kent

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.