Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Rock n' roll-festen är tillbaka

Festivaldöden är över – och nu siktar musikarrangörerna på rekordstora sponsoraffärer. "Vi växer för varje år", säger Lugers Niklas Lundell.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Martin Schori


Publicerad: 27 April 2011, 07:53
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:11

Ämnen i artikeln:

Live NationLuger

Efter flera års publiktapp tvingades Hultsfredsfestivalens arrangör Rockparty i konkurs – och festivaldöden skördade ännu ett offer. Men varumärket köptes av det tyska bolaget Scorpio, och festivalen återkommer i ny skrud sommaren 2011.

– Vi vill höja målgruppens ålder något, utan att tappa de yngre, trogna besökarna. Vi har medvetet bokat en del band som kan attrahera äldre, säger marknadschefen

Therése Elofson, som siktar på 15 000 besökare i år.

Några större sponsringskontrakt är dock inte skrivna.

– Vi var väldigt sent ute, detta år satsar vi på att få tillbaka Hultsfred i folks medvetande. Men längre fram kommer vi satsa på större besökssiffror och mer sponsring, säger hon.

Bättre går det då för Lugers festival Way out West, som dragit Converseklädda hipsters till Göteborg i fem år.

– Vi har ökat sponsorförsäljningen år för år, men det är ingen chockökning. Vi är duktigare på att hitta kringaffärer där båda parter tjänar mer pengar, säger sponsringschefen Niklas Lundell.

Way out West försöker jobba långsiktigt med sina sponsorer, säger han – och har i de flesta fall lyckats.

– Sponsorer som Telia, SJ och Metro har varit med sedan dag ett. Vi har öppningar till en målgrupp som inte alltid nås via tv eller dagstidningar. De har hög lön och hämtar barn på dagis, samtidigt som de har tatueringar och Converse, säger han.

Medan biljettintäkterna står för den största delen är sponsorerna viktiga, säger Niklas Lundell.

– Det är så små marginaler i den här branschen att utan våra sponsorer skulle det inte bära.

Luger skakar också liv i Where the action is, som flyttar till Göteborg och siktar på 30 000 besökare.

– Festivalen fick vila förra året eftersom vi hade ett tufft år.

Peace & Love har på 13 år gått från att vara ett ideellt arrangemang till att bli Sveriges största musikfestival med betalande besökare.

– Peace & Love har inte jobbat aktivt med sponsring tidigare, säger Kristin Forsberg, ansvarig för sponsring och samarbeten på Peace & Love.

Matvarujätten Coop klev upp som huvudsponsor till förra årets festival, på ett kontrakt som sträcker sig över tre år.

Festivalen har ett uttalat mål att öka sponsorintäkterna.

På lång sikt vill Peace & Love knyta upp två huvudsponsorer, och sex större partners – något som man inte ser ut att klara i år.

– Vi jobbar efter att ha kvalitet snarare än kvantitet och vill ha långsiktiga samarbeten.

Målet är att ungefär 5 procent av festivalens intäkter ska komma från sponsring. I reda siffror betyder det omkring 4 miljoner kronor.

Är den så kallade festivaldöden över?

– Det finns plats för de festivaler som gör det bra.

Ämnen i artikeln:

Live NationLuger

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.