Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Strategi och analys

RO är besviken på Aftonbladet

Cirka 30 anmälningar per år kommer in till Reklamombudsmannen om annonser som är för lika redaktionella texter. Aftonbladet.se pekas ut som den värsta syndaren.


Publicerad 2012-03-27 21:00

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:

Under de tre år som Reklam­ombudsmannen, RO, varit igång har antalet anmälningar av annonser förklädda till redaktionell text varit konstant.

– Det rör sig om cirka 30 fall från år till år, säger RO, Elisabeth Trotzig.

Hon är besviken på att ingen minskning har skett trots att RO tagit kampen mot de annonsformat som hon anser förvillar konsumenten.

Det största problembarnet, enligt RO, är Aftonbladet.

– RO och Reklamombudsmannens opinionsnämnd har tydligt visat att vi tycker det här är ett helt felaktigt sätt att agera. Man måste vara tydlig mot konsumenten och det är tråkigt att Aftonbladet fortsätter med den här typen av marknadsföring.

Aftonbladets försäljnings­direktör, Anders Berglund, är oförstående till kritiken.

– Vi som marknadsledare drar förstås till oss mer uppmärksamhet än andra. När vi testar något nytt, som partnersajterna, kan det bli problem ?i början när det inte är helt givet hur det ska lösas. Men vi har funnit ramarna för det nu.

Hur ser du då på att RO pekar ut just Aftonbladet.se:s annonslösningar som ett problem?

– Utan att veta vilka specifika fall som åsyftas är det svårt att svara på, men vår grund­inställning är att det ska vara tydligt för läsaren vad som är vad och det tycker jag det är i dag, glasklart.

Henrik Widell

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.