Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Rix Morronzoo abdikerar från morgontronen

Publicerad: 28 April 2010, 08:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Rix Morronzo är inte längre Sveriges största morgonshow. Även här vinner SR mark och tar täten med P1 Morgon.


Morgonshowernas betydelse för kanalerna kan knappast överskattas.

– De är jätteviktiga. Det går inte att bygga en riktigt stor radiokanal med bara musik, man måste ha en bra morgonshow också, säger Staffan Rosell, vd på SBS Radio.

SBS Radios flaggskepp är Äntligen Morgon med Adam och Gry. Under året har en av programledarna, Gry Forsell, varit på mammaledighet. Showens räckvidd är oförändrad men den tappar 6 procent i rating (lyssnare per genomsnittlig kvart).

Även MTG Radios alternativ, Rix Morronzoo, har haft förändringar på personalsidan. Gert Fylking har gått ner i tid och Titti Schultz har flyttat från morgonen till eftermiddagen. Räckvidden har backat med 6 procent och ratingen med 12 procent. Totalt 655 000 lyssnare i snitt för en show som för några år sedan toppade runt en miljon.

–  Ja och förr i tiden lyssnade hela Sverige på Trax. Det finns inte utrymme för att bli nostalgisk. Vi har en helt annan mediemarknad i dag, säger Christer Modig, programdirektör på MTG Radio. 

SBS var inte en fullvärdig konkurrent under perioden då Morronzoo hade sina högsta siffror, menar han.

– De hattade fram och tillbaka och hade inte koll på läget. Nu har de sänt med Adam och Gry ett tag och varit konsekventa, vilket är jätteviktigt.

Samtidigt når P1 Morgon en toppnotering på 697 800 lyssnare. Christer Modig har inte gett upp kampen, trots att originalsättningen av Morronzoo nu är splittrad.

– När man förändrar får man en omväxling av lyssnare men om man inte förändrar så dör man istället sakta ut. Vi har en strategi för hur vi ska jobba med Morronzoo framöver.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.