Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Riset gör skillnaden – ÖoB lyssnar till kritik

Publicerad: 14 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

De har trummat in budskapet att de är billigast. Däremot uppfattas ÖoB som både röriga och opålitliga.– Vi har tagit åt oss av kritiken, och jobbar på det, säger Per Alvén, marknadschef för ÖoB.


Payoffen ”Priset är skillnaden” tycks ha etsat sig fast. Hela 70 procent svarar att de uppfattar ÖoB som ”billiga” i Yougovs undersökning.

– Vi både levererar och kommunicerar att vi är billiga, så det är helt rätt, det är där vi ska vara, säger Per Alvén, marknadschef.

Samtidigt uppfattas ÖoB – i konkurrens med kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Jula – som allra minst pålitliga.

– Vi jobbar med det, ur flera olika aspekter. Och vi är leveranssäkra, och satsar på kända varumärken, det är samma varor som hos andra kedjor – det är verkligen priset som är skillnaden, säger Per Alvén.

Hur ska ni göra för att också uppfattas som mer pålitliga?

– Vi har jobbat hårt med det, och till exempel ska kampanjvaror alltid finnas i butiken, vi jobbar inte med begränsat antal lockvaror. Det arbetet kommer att ge resultat.

Hur ser du på rörigheten?

– Vi har tagit åt oss av kritiken och jobbar med det också. Där handlar det om att utveckla butiksmiljöerna. Vi har redan byggt om 20 varuhus med en ny och uppskattad modern layout. Och i takt med att vi har utvecklat butikerna, och sortimentet, har vi också uppdaterat vår kommunikation – i form av ny layout på vår odr, och delvis nytt manér i våra reklamfilmer.

Vad händer hos er framöver?

– Vi kommer att jobba mycket med sortimentet och utseendet på våra butiker – men kommer att behålla vår folkliga och enkla ton.

ÖoB jobbar med mediebyrån TBS och reklambyrån MMX.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.