Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Riktigt vassa jobb"

Publicerad: 2 Februari 2011, 15:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Anna Qvennerstedt, Guldäggets juryordförande, tror att de unga kreatörerna kommer att ta för sig i år. – Det har varit lite dåligt med tillväxten, men nu har en ny generation slagit igenom med full kraft, säger hon.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetAnna QvennerstedtForsman Bodenfors

Guldäggsgalan firar 50-årsjubileum i år och den svenska reklambranschen är i bättre form än på länge. Svenska byråer kammar hem högvis med priser i internationella tävlingar och nya hungriga förmågor tar allt mer plats i arbetsgrupperna.

– Ett tag kom det inte så mycket underifrån, men nu presterar många nyutexaminerade kreatörer riktigt vassa jobb, vilket också avspeglas i juryn där vi har ledamöter från den här nya generationen, säger Anna Qvennerstedt, till vardags copywriter på Forsman & Bodenfors.

Överlag har standarden på svensk reklamproduktion förbättrats, säger hon, och det beror till stor del på att byråerna vässat sig inom digitala medier.

– Det var lite krampaktigt i början när man jobbade både med de digitala och sociala medierna. Nu är det väl inbyggt och kreatörerna förstår att de delarna inte bara ska finnas där, utan att de också måste göras med briljans.

Vad som kan förväntas av årets upplaga av Guldägget, beträffande kvalitet, återstår att se:

– Det är en trend att det kommer fram allt fler spännande jobb, men vilka kategorier ellerjobb som blir starka i årets gala är svårt att säga.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.