Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Resultat: 1 av 3 vill handla hos Coop

Publicerad: 24 januari 2013, 13:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

En underhållande drift med näringslivets bonusexcesser. Det ger Coops annons om en ”riktigt fet julbonus” segern i Månadens printannons.


– Den har gett en spark i baken på potentiella kunder, säger Staffan Hultén, grundare av RAM.

Coop har under det gångna året i kommunikationen tryckt på att kedjan ägs av sina medlemmar. Det nya konceptet med återbäring – där medlemmarna kan få upp till 5 procent av beloppet de handlat för som bonus varje månad – har varit bärande.

Byråns annons där Coop lovar att ge sina ägare ”en riktigt fet julbonus” står nu som segrare i årets första upplaga av Månadens printannons.

– Det är ett väldigt bra erbjudande att prata om. Kombinerat med vinken att kunderna äger Coop blir detta stark reklam, säger Johan Eghammer, ad på Coops byrå Forsman & Bodenfors.

Coops annons levererar högt på både varumärkeskännedom och engagemang. Men viktigast av allt är att 35 procent av de som observerat annonsen svarar att den leder till att de kan tänka sig att ändra sitt beteende, till exempel besöka hemsidan eller en butik.

– Det är den annons i livsmedelssegmentet som sticker ut med mest kreativitet som dessutom växlas ut i både förståelse och en önskan om ändrat beteende, säger Staffan Hultén på RAM.

Annonsen skapar uppmärksamhet genom att dra nytta av debatten kring överdådiga bonusar i näringslivet.

– Vi spelar på den debatten som ju har fångat svenskarnas intresse, säger Thomas Engelhart, vd för Coop marknad, och fortsätter:

– När folk väl förstår budskapet leder det till att man drar lite på läppen istället för att bli upprörd. Detta är ju en bonus av sympatisk karaktär.

Ska ni fortsätta med det temat?

– Ja, att våra medlemmar äger oss kommer fortsatt att vara det dominerande temat i vår kommunikation.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.