Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Resesajter köpte reklam för 100 miljoner

Publicerad: 27 maj 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:36

Reseköpen på nätet och i mobilen fortsätter att öka. Under årets första fyra månader har några av Sveriges största resesöksajter tillsammans köpt reklam för nära 100 miljoner kronor brutto.


Den stora jätten i resesöksbranschen i Sverige är den europeiska koncernen Etraveli, som äger bolaget Svenska resegruppen, som i sin tur äger sajter som Travel Partner, Seat24, Super­savertravel och Travelstart. Förra året omsatte bolaget 7,3 miljarder kronor.

I april avslutades en omfattande varumärkesbyggande tv-kampanj för Supersavertravel som nu ska utvärderas. I övrigt ligger fokus på försäljnings­drivande kanaler.

– För oss är det viktigt med en bra mediemix vad gäller både köpta, förtjänade och ägda medier. När det gäller köpta är det i huvudsak försäljningsdrivande kanaler vi fokuserar på, såsom till exempel Google adwords och re-targeting. I vår bransch är det väldigt hård konkurrens och det är tuffare i dag att synas i bruset, och just nu är det väldigt många resebyråer som satsar på varumärkesbyggande tv-reklam, säger Marléne Wallberg, kommunikationschef på Etraveli.

Hon tycker att det är spännande att Kayak ska etablera sig i Sverige.

– Det är en stor, aktad och global aktör, så de kommer nog att tillföra mycket, men det är klart att det kommer att bli konkurrens i det segmentet.

I januari meddelade Etraveli att de köper bolaget Svenska Resenätveket, som bland annat äger Flygresor.se. Sajten investerade 16,5 miljoner kronor brutto i reklam under 2014 års första fyra månader. Merparten av dem lades i tv: 11,1 miljoner kronor.

Olov Lindberg, vd för Svenska Resenätverket, säger att fokus kommer att fortsätta vara på tv och radio för Flygresor.se.

– Räckvidden är svårslagen i tv. Vi fortsätter att sticka ut lagom mycket, det är vår strategi även om det kommer in nya aktörer. Det handlar mycket om att göra reklam man kommer ihåg. Det är en relativt tuff marknad och det är viktigt att ha en konkurrenskraft i teknisk lösning och ha en kraftfull marknadsföring.

Marléne Wallberg förklarar köpet av Svenska Resenätverket med att bolaget har en stor potential.

– Det är ett välskött bolag som har lyckats väldigt bra med varumärkesbyggande och har ett fantastiskt erbjudande till kund. Prisjämförelsesajter har haft en extremt stor tillväxt det senaste året och vi tror det kommer vara så framgent. Vi vill såklart stärka vårt onlineerbjudande, varför det var ett självklart val att kliva in i detta segment. Vi vill komma in tidigare i kundens köpprocess, det är vårt syfte med köpet.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev