Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Rensa upp i bloggträsket

Publicerad: 1 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53


Sju år har gått sedan Dagens Media började rapportera om hur bloggare skriver om produkter och tjänster mot betalning – utan att redovisa det för läsarna.

Det här var den första stora granskningen av Sveriges bloggare, och i fokus stod Blondinbella, då 17 år gammal, som i en intervju med Dagens Media konstaterade:

– Jag drar in väldigt mycket pengar. Nästa år vid aktie-utdelningen köper jag en bostadsrätt.

Trots att Blondinbella berättade öppet att hon skrev avtal med företag om att publicera x antal inlägg om deras produkter i månaden – utan att annonsmärka – så hände ingenting när Konsumentverket genomförde en granskning med anledning av Dagens Medias artiklar.

Blondinbella, och hennes dåvarande samarbetspartners, blånekade till smygreklamen och ärendet avskrevs.

– Ni går helt på deras linje?, undrade vår reporter.

– Ja, det måste man göra när man inte har någonting annat att gå på, svarade myndighetens jurist.

När vi i dag gör ett nytt jobb om Sveriges bloggar, och möjligheten att nå ut via dem till landets svårfångade ungdomar, är det få som vill ställa upp på en intervju.

Kanske tycker vissa att ämnet är känsligt, med anledning av tidigare skriverier. Kanske vet vissa att de inte har rent mjöl i påsen.

Klart är i alla fall att den olagliga reklamgeggan fortfarande lever och frodas, även om branschen till viss del har professionaliserats. Konsekvensen blir att läsare förs bakom ljuset, statskassan går miste om skatteintäkter och de som vill jobba ärligt möts av otillbörlig konkurrens.

En pr-konsult som jag pratade med ondgjorde sig över situationen: ”Konkurrenter till våra kunder öser pengar över bloggare, och det görs inte på ett korrekt sätt. Antingen måste det ske en upprensning, eller också måste vi börja anpassa oss”.

Jag hoppas att lämpliga instanser mer aktivt börjar rensa upp i träsket och slå ner på de bloggare – och de annonsörer – som inte följer lagen. Jag hoppas också att alla de kommunikationskonsulter och företag som jobbar med bloggare tar sitt ansvar och ser till att de agerar korrekt. Det vore roligt om mer hade hänt på det här området när vi på Dagens Media skriver om saken om ytterligare sju år.

Läs mer på sidorna 10-16, där vi också lyfter fram flera goda exempel från denna effektiva marknadsföringskanal.

Det har bråkats en del mellan mediebyråerna och tv-bolagen om hur tv-investeringarna utvecklas i år. Nyligen kom IRM med en rapport som säger att tv-köpen backar 3 procent under andra kvartalet, trots stora prishöjningar.

Det kan bara betyda en sak – att en del annonsörer har lämnat tv. Läs på sidan 6 om hur vissa av dem har resonerat.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.