Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Relationen är allt"

Publicerad: 28 September 2009, 14:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

I Kina är det den som har pengarna som bestämmer, inte banker eller myndigheter. Det är en anledning till att kinesiska affärsmän stöter på problem i Sverige.


Varumärkesstrategen Ulf Portnoff har varit involverad i kinesiska affärer sedan han kom i kontakt med en kinesisk modeaktör i Sverige på 1990-talet. De senaste åren har han hjälpt James Shi, visionären bakom affärs- och kulturcentret Dragon Gate utanför Gävle.

– James Shi har bott här i 18 år och upplever ändå kulturskillnader. Det krävs en länk som förstår båda världarna, säger Ulf Portnoff.

Vilken är den vanligaste kulturkrocken mellan svenskar och kineser?

– Vi tänker ofta helt annorlunda. Svenskar är mer måna om att bli klara med saker snabbt, att gå direkt från a till b. Kineser har ett helhetstänk, och tar gärna tid på sig. Relationen är allt.

– Vi kan uppleva att kineser är röriga, och det är de nog. Men de är pragmatiska och löser uppgiften.

För några år sedan hamnade Dragon Gate i rättsliga bekymmer eftersom bygget inte var tillräckligt säkert för byggjobbarna.

Hur uppfattar kineser den svenska arbetsrätten?

– I Kina finns en hierarki som innebär att den som har pengarna bestämmer, och därför blir det problem när de stöter på svenska regler och förordningar.

– James Shi kunde aldrig tänka sig att någon skulle rapportera något negativt om Dragon Gate. Han gör ju något storslaget och fint.

Många förknippar kinesiska företag med kopior och dåliga arbetsförhållanden. Hur intresserade är kinesiska företag av att förändra den bilden?

– Jag tror att de tänker att de ska förstå oss. Vi kommer nog inte se några pr-kampanjer som ska påverka synen på Kina.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.