Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Rekryteringskonsulterna vädrar morgonluft

Publicerad: 16 November 2010, 15:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Tvärnitade annonsinvesteringar slog hårt mot rekryteringskonsulterna. Branschen slickar nu såren och hoppas på framtiden.


– Nu vågar företagen rekrytera igen, säger Christina Hammer, delägare i branschdominanten Hammer och Hanborg.

Dagens Media har kartlagt nio av landets ledande rekryteringskonsulter specialiserade på medier och marknadsföring. Boksluten tecknar en mycket dyster bild av krisåret 2009 – då annonsinvesteringarna i Sverige dök med 12,5 procent.

Totalt försvann en femtedel av rekryteringsbolagens intäkter. Fyra av nio redovisade förlust.

10 TON Rekrytering drabbades hårt, då intäkterna sjönk från 6 miljoner kronor 2008, till 2,5 miljoner kronor 2009.

– Istället för att gå med miljoner i förlust går vi hellre ned i omsättning och minskar antalet konsulter, säger vd:n Nicklas Ljungström.

Branschens samlade intäkter kan ses som en spegel av arbetsmarknaden inom reklam- och medieindustrin.

Samtliga rekryteringskonsulter som Dagens Media har pratat med säger att marknaden har vänt. Speciellt under andra halvåret 2010 beskrivs rörelsen på arbetsmarknaden som genomgående hög.

Säljare, marknadschefer, affärsutvecklare, digitala specialister samt sökordsexperter är några av de yrkesroller som nu efterfrågas.

Hammer & Hanborg är branschens största spelare:

– Det är jättestor skillnad, nu vågar företagen rekrytera, säger Christina Hammer, delägare.

Bolaget är starkt fokuserat på kommunikatörer på köparsidan. Just nu märks en ökad efterfrågan på bland annat marknadschefer, produktchefer och affärsutvecklare.

– Överlag söker företagen mycket chefer och seniora specialister.

Bohmans Nätverk, med fokus på reklam, marknadsföring, försäljning och pr, gjorde en förlust på 885 000 kronor under sitt brutna räkenskapsår 2008/2009.

I bokslutet för 2009/2010, som är på väg in till Bolagsverket, visar Bohmans Nätverk en vinst på knappt 1 miljon kronor. Vd:n Erik Haglöf tror dock inte att branschen kommer att  nå samma nivåer som före krisen.

– Det var en extremt överhettad marknad. Speciellt inom byråvärlden finns det nu en annan medvetenhet om kostnader.

Branschkartan ritades om i somras då Inhouse köpte konkurrenten Hyrverket.

Affärsområdet ”kommunikation”, som leds av före detta reklammannen Aje Stenbeck, beräknas omsätta 35 miljoner kronor i år.

– Hyrverket kompletterar oss speciellt inom bemanning och rekrytering, säger Aje Stenbeck.

Han vill dock inte berätta vad Inhouse betalade för Hyrverket. Inhouse satsar även på att fungera som managementkonsulter.

– Det kan handla om att hjälpa byråer med hur de ska växa samt hjälpa marknadsavdelningar att jobba mer effektivt, säger Aje Stenbeck.

Rekryteringsbolaget April 7 gick tillsammans med Media Sjutjugo mot strömmen och lyckades öka intäkterna 2009.

– Vi har en helhetssyn och erbjuder även konsulthjälp, säger Björn Lorentzi, vd på Media Sjutjugo.

En starkt bidragande faktor till April 7:s ökning är också eventet Mediamecca, som April 7 driver tillsammans med Hemnet, Vi i Villa, Mediaedge CIA, Mediekompaniet och Wyatt Media Group. Sedan premiären 2008 har April 7 lyckats bygga upp ett register med 6 000 yrkesverksamma i mediebranschen.

– Eftersom vi äger medlemsregistret så sitter vi på i stort sett alla personer i mediebranschen, säger Joakim Örnelid, vd på April 7.

Så mycket kostar en rekrytering

Har du tid och ett stort nätverk kan det löna sig att rekrytera själv. Saknar du någon av dessa tillgångar kan ett rekryterings bolag vara

lösningen.

Så mycket kostar det:

April 7: ”60 000–250 000 kronor.”

Bohmans Nätverk: ”Vill inte upp ge, men normalt är att det finns en koppling mellan nivån på tjänsten och ersättningen.”

Hammer & Hanborg: ”Vid chefsrekrytering tar vi 1/3 av årslönen. För tjänster därunder fast pris beroende på nivå.”

Inhouse: ”Vårt rekryteringsarvode brukar i princip vara 20 procent av den beräknade årslönen för den rekryterade kandidaten.”

Media Sjutjugo: ”I grova tal tre månadslöner för den tjänst man rekryterar.”

10?TON: ”50 000 till 100 000 kronor.”

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.