Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Rekrytering gav guldägg

Publicerad: 28 April 2010, 08:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Radioreklam med kluriga tester som kräver god koncentrationsförmåga gav DDB Stockholm och Försvarsmakten ett guldägg i kategorin radio.


De vinnande spottarna ingick i Försvarsmaktens kampanj ”Rekrytering 2009”, vars syfte var att locka till sig nya officerstalanger och samtidigt förändra folks föråldrade bild av Försvarsmakten. Reklamen bygger på Försvarsmaktens treåriga koncept. Det går ut på att istället för att böna och be eller prata om hur bra Försvaret är visar man på de nya kraven och ställer frågan ”Har du det som krävs?”.

– Radiospottarna är ett exempel på ”självsegmenterade enheter”. Försvaret behöver folk som kan lösa problem under press och de som inte klarar det är inte målgruppen. Samtidigt blir folk som inte fattar testerna ändå glada eftersom de förstår att Försvaret har kompetenta medarbetare, säger Thomas Brenemark, projektledare på DDB Stockholm.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.