Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Rekordtrycket i tv håller i sig till 2011

Publicerad: 9 Juni 2010, 12:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:48

Kanalerna är helt slutsålda under juni och priserna fortsätter att pressas upp. Högtrycket på tv-fronten kan hålla i sig ända till första kvartalet 2011. – Under mina 25 år i branschen har jag aldrig varit med om något liknande, säger TV4:s försäljningsdirektör, Michael Grimborg.


Ämnen i artikeln:

Kanal 9Jerker BluhmeJoachim NordlindMichael GrimborgKanal 5TV3TV4

Kanalerna kommer illa rustade att möta den rekordhöga efterfrågan. Alltför billiga årsavtal tecknades i samband med konjunktursvackan, samtidigt som kanalerna underlevererade i vintras, när SVT dominerade tablån med vinter-OS i Vancouver. 

– Det spillde över bokningar från maj till juni och det kommer troligen att spilla över även i juli. Dessutom har kanalerna stora skulder till annonsörerna som de säkert försöker att betala tillbaka i juli, men då är ju värdet på kontakten helt annorlunda än i våras, säger Carina Andersson, tv-chef på Maxus.

Priserna per kontakt har utvecklats starkt i konjunkturvändning men hur mycket, det är tv-cheferna förtegna om.

– Allt är slutsålt i juni och det är klart, vi har marknadsekonomi och priset följer efterfrågan, säger Michael Grimborg.

Om du jämför prisläget med sommaren under rekordåret 2008?

– Det har jag inte kollat, jag har inte en aning. Men sommaren 2008 hade vi fotbolls-EM på egen hand och i år delar vi VM med SVT, så det blir en helt annan jämförelse.

Joachim Nordlind, försäljningsdirektör på MTG TV:

– Vi har som policy att aldrig svara på frågor om prisutveckling.

Kanal 5:s försäljningschef, Jerker Bluhme:

– Juni är slutsåld och på ad hoc-priserna ligger vi faktiskt lite över priserna 2008. Den här trenden håller förmodligen i sig över sommaren och vidare in i hösten.

Den höga efterfrågan gör kanalerna mindre benägna att erbjuda bruttoprislistans sedvanliga sommarrabatt på omkring 20-25 procent.

Carina Andersson tror att den historiska situationen i tv är långtifrån över. Kanalernas skulder har hunnit byggas upp och valreklamen i september har förtur. Det lär späda på trycket i oktober, som alltid är hårt.

– Vi räknar med fortsatt hög utförsäljning resten av året och förmodligen blir det även känningar under första kvartalet nästa år.

Under både maj och juni skars kampanjerna ner både för avtals- och ad hoc-kunderna, vilket Dagens Media tidigare berättat om. Ad hoc-kunderna fick se sina kampanjer mest stympade och även under resten av sommaren blir det tufft för dem att ta plats i rutan.

– Vi sitter och förhandlar ad hoc för sommaren nu och det är ett halvkänsligt läge. Jag kan inte säga något om prisbilden men det är tuffare att förhandla och vi får kämpa för att få bra avtal för våra kunder, säger Mikael Ekelöf, buying director på Starcom. 

Även om inget av kanalhusen fullt ut lyckats ta till vara på den kraftiga uppgången, ser Carina Andersson TV4 som vinnaren på marknaden.

– MTG och Prosieben har kommit tillbaka först och signalerat att det var fullt har gjort att mycket pengar spillt över i TV4 och deras nischkanaler som annonsörerna ibland inte har testat tidigare.

Mikael Ekelöf:

– Det finns ingen tydlig vinnare. TV4 gick enligt modellen för turordning i släppet vilket drabbade ad hoc kunder i både maj och juni.

Den samlade bedömningen är att trycket under juli och augusti blir fortsatt högt, men svaret får vi först senare i veckan då kanalerna ska svara på annonsörernas önskemål för de två sommarmånaderna.

Michael Grimborg:

– Jag har aldrig varit med om något liknande, det är helt galet. Men till hösten har vi ett ökat tittarlager och får lättare att ta emot.

 

Synnöve Almer

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.