Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Rekordstort svenskt tävlande i Cannes

Publicerad: 28 Juni 2011, 12:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:06

CANNES. De svenska byråerna tävlar som aldrig förr. I år lägger byråerna hela 3 miljoner kronor på att skicka in bidrag till Cannes Lions.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsDDB StockholmCannes Lions 2011Åkestam HolstForsman Bodenfors

De senaste tre åren har de svenska byråerna skickat in bidrag till tävlingen för ungefär 2,5 miljoner kronor per år. Men i år är intresset för Cannes Lions rekordstort.

De svenska byråerna har tillsammans skickat in 727 bidrag, en ökning på 10 procent jämfört med 2010.

Magnus Jakobsson, copywriter på DDB Stockholm, säger att det stora intresset beror på att det är viktigt för byråer att hålla en jämn kreativ nivå.

– Ett Cannesguld eller mer är värt mycket, men då allt rör sig snabbare och snabbare tappar det också i värde snabbare än förr, säger han.

Forsman & Bodenfors har skickat i flest bidrag – hela 131 stycken – till ett värde av nästan 600 000 kronor. Byrån är också den enda som tävlar i samtliga kategorier.

Därefter följer Åkestam Holst med 84 bidrag, och DDB Stockholm och Lowe Brindfors med 70 bidrag vardera.

– Det ger spänning, och om man vinner även genuin glädje och yrkesstolthet. Detta ger i sin tur energi för nya projekt och utmaningar, säger Magnus Jakobsson.

DDB Stockholm lägger i år nästan 300 000 kronor på att skicka in bidrag till Cannes Lions.

– Det är bra att det kostar mycket. Då skickar byråerna inga chansningar och det blir en hög lägstanivå på bidragen.

Förra året vann de svenska byråerna sammanlagt 47 lejon under tävlingen. Det toppades med DDB Stockholms Grand Prix i Cyber för Volkswagens ”Rolighetsteorin”. Frågan är om succén kan upprepas i år?

– Man vill alltid tro att man har chansen, men det finns ytterst sällan säkra kort i denna tävling. Men jag tror bland annat på vår kampanj för Operan och Weekday.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev