Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Rekordstor svenskoffensiv på Expo 2010

Publicerad: 22 April 2010, 07:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Staten och näringslivet pumpar tillsammans in 150 miljoner kronor i Expo 2010. På plats i Shanghai berättar Springtime hur pengarna ska bli en marknadsföringssuccé.


Redan på taxifärden längs den fyrfiliga motorvägen från Pudong Airport är det uppenbart att Shanghai kraftsamlar för att visa upp staden från dess bästa sida.

Under de gigantiska reklamskyltarna med världsutställningens slogan ”Better City – Better life” jobbar hundratals arbetare med att finputsa varje centimeter av motorvägen.

Stora skärmar monteras för att skymma ruffiga bostadsområden som inte håller måttet.

De som myndigheterna inte vill att utländska företagsledare, dignitärer och turister ska se på väg in till Shanghais pråliga stadskärna – där hypermoderna skyskrapor och lyxbutiker dominerar.

Pr-byrån Springtime, med kontor i Red Town Shanghai, vann 2008 prestigeuppdraget att utforma innehållet i Sveriges bidrag till Expo 2010, berättelsen om Sverige. 

För Dagens Media berättar projektledaren Carin Lembre hur byrån ska koka ned svenska statens, ett tiotal myndigheters och ett femtiotal företags önskemål till en sammanhållen utställning.

– För många kineser är de svenska varumärkena mer kända än själva landet. Utställningen ska ge svar på hur det kommer sig att ett så litet land som Sverige har skapat så många kända företag och innovationer, säger hon.

Utifrån detta skapades temat ”Spirit of Innovation”, som ska visa att Sveriges innovationskraft är intimt förknippat med väringar i det svenska samhället. Öppenhet, samverkan och lärande genom lek är viktiga inslag.

Miljöproblemen kommer att ha en central roll.

– Vi använder miljöfrågorna som ett case på hur vi har gått från problem till lösningar via innovationer, något som jag tror kommer att vara spot on för Shanghaiborna.

När regeringen gav grönt ljus till att staten skulle skjuta in 70 miljoner kronor var kravet att näringslivet skulle bidra med lika mycket.

Ett par veckor innan genrepet för Expo 2010 i Shanghai kan generalkommissarie Annika Rembe konstatera att företagens bidrag sammanlagt uppgår till 80 miljoner kronor.

– Givet den ekonomiska kris vi har gått igenom är det fantastiskt att vi har 24 stora företag som gått in med 1-10 miljoner kronor vardera, säger Annika Rembe.

Varför har det gått så lätt att hitta finansiärer?

– Det beror på kinas stora betydelse för svenska företag.

Sveriges deltagande i Expo 2010 riskerar oundvikligen att få en politisk dimension.

Genom att delta legitimerar både Sverige som stat och svenska företag den kinesiska totalitära regimen, kan kritikern hävda precis som vid OS i Peking 2008.

– Detta är en fråga som alla företag verksamma i Kina måste ställa sig och ha bra svar på. Vi tror att det är bättre att vara här och interagera än att bojkotta, säger Carin Lembre. 

På själva marken där Expo 2010 nu färdigställs fanns tidigare bebyggelse, bland annat bostadshus – vars invånare var tvungna att flytta någon annanstans.

Officiella partners (har investerat 1 – 10 miljoner kronor vardera)

ABB

Absolut

Alfa Laval AB

Astra Zeneca

Atlas Copco AB

Envac AB

LM Ericsson

Belysning AB

Göteborg Business Region

Ikea

Investor

Malmö Stad

Munters AB

Region Skåne

Småland-Blekinge

Sandvik

SCA

SEB

SKF AB

Skogsindustrierna

SSAB

Stockholms stad

Trelleborg AB

Volvo

Fakta: Expo 2010 och Svenska paviljongen

• World Expo 2010 i Shanghai är den största världsutställningen hittills, med 200 deltagande länder och organisationer. Även det svenska deltagandet är den största satsningen någonsin.

• Temat för Expo 2010 är ”Better City, Better Life”, vilket i vid bemärkelse fokuserar på strävan efter bättre livsvillkor i städer. Temat anknyter till den explosionsartade befolkningstillväxt som ägt rum i städer runt om i världen.

• 70 miljoner besökare, majoriteten kineser, väntas till Expo 2010 som pågår i sex månader.

• Svenska paviljongen väntar 16 000 besökare dagligen.

• Utställningen på totalt 1 500 består av fem rum i två våningsplan. Varje rum har var sitt tema under det övergripande temat ”Spirit of innovation”.

• Huvudmålgrupperna är beslutsfattare, unga storstadsbor och familjer.

• Budgeten för Sveriges deltagande är 150 miljoner. Som jämförelse hade regeringen Perssons Sydafrikaprojekt en budget på 75 miljoner kronor.

 

Svenska paviljongen – rum för rum

 

1. Svensk atmosfär I det första rummet välkomnas besökarna till Sverige. Genom vackra foton, ljud, ljus samt sval luft skapas en känsla av Sverige.

 

2. Miljörummet

 

Sveriges egna upplevelser av miljöförstöring och miljöproblem har gett idéer till att

utveckla bra och hållbara lösningar. Besökarna får ta del av verkliga case där Sverige har gått från miljölarm till lösningar. Med hjälp av specialframtaget utställningsljud och dramatisk belysning växlar rummet karaktär under berättelsens gång.

 

3. Lösningsrummet

 

Här presenteras exempel på viktiga lösningar på miljöproblem inom vattenrening och sanitet, avfallshantering, bygg och energi. I rummets mitt finns ett specialframtaget Ikeakök som ska visa att vi som individer kan göra skillnad genom våra insatser för smarta och hållbara vardagslösningar.  

 

4. Innovationsrummet

 

Ska ge svar på frågan hur det lilla landet Sverige har lyckats skapa stora varumärken och ett av världens mest innovativa samhällen. Svaret ligger enligt utställningen i Sveriges innovationskraft – Spirit of innovation.

 

5. Innovativt samhälle 

 

Utställningens sista rum lyfter fram det innovativa svenska samhället där framstående

städer och regioner berättar om sina allra mest spännande framtida innovationsprojekt. 

Besökarna bjuds in till en fortsatt kontakt och relation med Sverige.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.