Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Rekordresultat trots krisen

Publicerad: 27 Augusti 2009, 07:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

De vädrar morgonluft trots ekonomisk kris. Branschens lönsammaste byrå JKL gjorde rekordresultat 2008.


– Vi har mycket att göra när samhället svänger, säger Anders Lindberg, vd på JKL.

Bara tre av 20 byråer i Dagens Medias sammanställning gjorde ett negativt rörelseresultat under 2008. JKL toppar listan med ett rörelseresultat på 38,5 miljoner kronor.

– 2008 var ett väldigt bra år för oss samtidigt som det var mycket speciellt. Det började i en stark högkonjunktur under det första halvåret för att sedan gå in i lågkonjunktur och kris, säger Anders Lindberg.

De problem och omställningar som lågkonjunkturen innebär för Sveriges storföretag kan innebära mer jobb för pr-branschen.

– Vår rådgivning är mycket beroende av förändringar i samhället. Vi har mycket att göra när samhället svänger, säger Anders Lindberg.

Han vill inte närmare gå in på hur byrån lyckas göra så högt rörelseresultat i förhållande till sina konkurrenter.

– Men resultatet är ytterst en funktion av hur kunderna värderar tjänsten. Det är ett kvitto på något.

Av omsättningen på 195,7 miljoner kronor kommer omkring hälften från byråns verksamhet i Sverige.

Trots det höga resultatet har JKL högst personalkostnader bland de jämförda byråerna.

– Om du uppfattas göra ett bra jobb och är inne i stora sammanhang ökar betalningsviljan samtidigt som duktiga människor lockas till byrån. Det blir en positiv spiral, säger Anders Lindberg.

Den senaste värvningen till JKL är den mångårige chefen för DN Debatt Mats Bergstrand.

– Mats ska som konsult bidra med sin erfarenhet och kunskap om opinionsbildningens dna. Han har också ett stort kontaktnät.

Kommer ni att fortsätta rekrytera tunga namn?

– Det ska inte uteslutas. Vi rekryterar hela tiden och eftersträvar en mix av olika typer av människor.

Även Charlotte Erkhammar, vd för Kreab, som nyligen gick ihop med Gavin Anderson under namnet Kreab Gavin Anderson, har tidigare sagt att ökad efterfrågan på kriskommunikation är en förklaring till att byrån gjorde sitt bästa år hittills under 2008. Byrån nådde en omsättning på en kvarts miljard kronor och gjorde ett rörelseresultat på 11,5 miljoner kronor.

Byrådöden, som drabbat reklambranschen till följd av minskade investeringar från annonsörerna, har än så länge inte slagit till i pr-branschen i någon större utsträckning.

En förklaring är, enligt branschorganisationen Precis generalsekreterare Kaj Flick, att pr-byråerna fortfarande har en stor outnyttjad marknad att bearbeta.

– Fortfarande finns det en stor marknad med företag som inte använder pr. En förklaring till att många pr-företag inte känner av konjunkturen i samma utsträckning som andra är att pr är ett kostnadseffektivt sätt att kommunicera på, säger han.

De bistra tiderna kommer dock troligtvis ändå att sätta spår i pr-byråernas bokslut för 2009.

– Expansionen kommer att avstanna en aning. Det är svårt att säga om den stannar av helt eller om branschen fortfarande kommer att växa något under 2009, säger Kaj Flick.

Förutom samgåendet mellan Kreab och Gavin Anderson har ett antal affärer börjat rita om pr-kartan i Sverige under lågkonjunkturen. I juli köpte Springtime de två byråerna Mahir och Early October för att stärka kompetensen inom sociala medier.

– Många fusioner gör stor nytta genom stordriftsfördelar. Det är möjligt att vi kommer att få se affärer av detta slag i större utsträckning nu under lågkonjunkturen, säger Kaj Flick.

I förra veckan blev det klart att Sund Kommunikation köps av den brittiska pr-koncernen Huntsworth via dotterbolaget Sverige Citigate & Trimedia Norden AB.

Sund, som nådde en omsättning på 52,2 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 2,8 miljoner 2008, ska nu integreras i den betydligt mindre byrån Trimedia, där Sunds Peter Eriksson blir ny vd. Målet med samgåendet är att skapa ett jämnstarkt erbjudande inom investor relations, public affairs, företagskommunikation och marknads-pr.

– Vi ser allt mer i upphandlingar att kunderna efterfrågar en heltäckande byrå. Nu kan vi med fog säga att vi uppnått en kritisk massa inom alla dessa fyra områden, säger Peter Eriksson, och fortsätter:

– Vi kan nu ge våra kunder tillgång till en av Europas ledande pr-kedjor. Internationella kunder får samtidigt tillgång till en stark svensk aktör då vi blir omkring femma på den svenska pr-marknaden.

Tillsammans får byrån, som efter årsskiftet ska gå under varumärket Trimedia, omkring 55 anställda och uppges uppnå en byråintäkt på 65–70 miljoner kronor.

Sund växte själva i december 2008 genom uppköpet av pr-byrån Sargasso, som då införlivades i Sunds verksamhet.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.