Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Strategi och analys

Rekordmånga byter byrå

Publicerad: 19 Februari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:54

Nästan var fjärde kommunikationsbyrå riskerar att bytas ut under 2013.Ombyte är den vanligaste orsaken till att köparna vill byta byrå – ett skäl som sågas av byråerna.


Ämnen i artikeln:

KingÅrets ByråDobermanRegi

Fler annonsörer än någonsin kan tänka sig att byta byrå under 2013. Mellan 2011 och 2012 har bytesbenägenheten ökat från 22 procent till 24 procent.

Det visar den årliga undersökningen Årets Byrå, som genomförs av analys- och konsultföretaget Regi för trettonde året i rad.

Det vanligaste skälet till att kommunikationsköparna vill byta byrå är precis som föregående år att man vill ha ombyte eller omväxling.

Det är däremot inte lika viktigt som tidigare, utan har minskat från 18 procent till 13 procent.

– År två och tre kanske inte kunden får lika mycket uppmärksamhet. Kraven är höga, särskilt eftersom byrån kan ha överlevererat i början. Det är som en relation, smekmånaden övergår i vardag. Det är då man uttrycker att man vill ha ombyte, säger Robert Skölfman, vd på Regi.

Prisnivån är sedan tidigare den näst vanligaste anledningen till missnöje. Under 2012 steg andelen som tycker att det är viktigast från 9 procent till 11 procent. Andelen som uppgav att avtalet går ut ökade också.

– I lågkonjunktur ser man över de avtal man har, särskilt i de kortare relationerna. Man har ökade krav på bättre effekt, säger Robert Skölfman, och fortsätter:

– Det finns också ett tydligt samband mellan hur duktiga byråerna är på att följa upp sina projekt och bytesbenägenheten.

Snittlängden som företag samarbetar med sin byrå är 4 år. Men undersökningen visar också att den genomsnittliga kundnöjdheten är som störst efter 1–2 år, för att sedan bli lägre vid 2–3 år och återigen vara tillbaka på toppnivå efter 6 år.

Byrårelationens längd påverkar också skälet till bytesbenägenheten. Är relationen färskare än två år är prisnivån den klart vanligaste orsaken, enligt studien. Efter två till fem år är det istället omväxling som anges som skäl, medan det i de långa relationerna är det faktum att avtalet har gått ut.

– Om man byter byrå för omväxling så funderar jag på vad som ligger bakom den drivkraften. Är det så att byråerna inte har levererat efter förväntan? Det låter lite lättviktigt att ange omväxling.

Det säger Lisa Lindström, vd på digitalbyrån Doberman. I övrigt är hon inte förvånad över resultatet i undersökningen. Att bytesbenägenheten ökar är naturligt, menar hon.

– Landskapet förändras. De senaste tio åren har det hänt mycket, man använder byråer på nya sätt. Kundens och konsumenternas beteenden har förändrats, så den här utvecklingen är helt naturlig.

Sunit Mehrotra, vd på reklambyrån King, som bland annat har jobbat med Ica i 13 år, har en annan förklaring till ökningen.

– Generellt så tror jag att man inte är tillräckligt noga när man väljer byrå. Hade man gjort sin hemläxa, både hos kunden och byrån, tror jag inte att det skulle vara en så stor andel. Det finns ingen som tjänar på ett samarbete som slutar efter 1–2 år.

Sunit Mehrotra reagerar också på att ”ombyte” är det vanligaste skälet till byråbyte.

– Det finns ingen anledning att förändra för förändrings skull. Då tycker inte jag att man tar kommunikation på allvar. Gör man sin hemläxa ska man inte vilja byta ofta. Vi jobbar med att förändra attityder och beteenden och det gör man inte med en kampanj.

En som är negativ till att allt fler överväger att byta byrå är Max Apéria, byråvalsrådgivare på Sveriges Annonsörer.

– Jag hyllar det långvariga samarbetet mellan kund och byrå. Det är då man får ut största möjliga effekt. Man bör se det som ett samarbete mellan två parter där båda har lika mycket ansvar för samarbetet, snarare än en kund och en leverantör.

Anledningar till missnöje

Motiv 2011 2012

Vill ha ombyte 18% 13%

Prisnivå 9%11%

Avtalet går ut 7%11%

Bristande uppmärksamhet 8%8%

Bristande kvalitet 7%4%

Bristande kreativitet 6%4%

Ej kompetenta 4%4%

Minskar byråer 4%4%

Dålig projektledning 4%4%

Direktiv 4%4%

Kommunikationssvårigheter 2%2%

Ej effektiva 2%2%

Årets Byrå är en bransch- och kvalitetsstudie som varje år tas fram av analys- och konsultföretaget Regi.

Målet är att visa hur köpare av kommunikationstjänster upplever och värderar sina byråer.

I årets upplaga, som är den trettonde i ordningen, deltar 202 byråer fördelade på 15 olika byrådiscipliner.

I år är 36 byråer helt nya för studien.

För att få vara med i Årets Byrå krävs det bland annat en byråintäkt på minst 7 miljoner kronor för de mindre byråerna och 25–50 miljoner kronor för de större.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev