Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Rekordhögt reklambrus i tv

Publicerad: 11 Maj 2011, 07:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

Reklambruset i tv har mer än fördubblats på tio år, visar en färsk rapport – och det ställer krav på mer eller bättre tv-reklam för att nå ut.


För tio år sedan stötte en tv-tittare på ungefär 160 reklambudskap under en vanlig tv-dag. I dag bombarderas vi med långt mer än dubbelt så många, enligt en sammanställning från Mediacom.

– Det är ett faktum att annonsbruset har ökat dramatiskt i tv, säger Patrick Wallin, etermediechef på Mediacom.

Det beror på att vi har fått fler reklamkanaler som tillsammans tagit en större andel av tv-tittandet. Nya regler på senare år tillåter också längre reklamblock, annonsörernas filmer har blivit något kortare och efterfrågan har slutligen ökat.

– När bruset växer måste antingen reklamens budskap förbättras eller så måste annonsören säga sitt budskap lite oftare för att poletten ska trilla ner hos konsumenten. Man måste helt enkelt tala lite högre på krogen än i kyrkan, säger Patrick Wallin.

Reklamfilmens utformning och kreativa kraft är en oerhört viktig parameter för att ta sig igenom bruset, men det gäller inte bara för annonsörer att skrika rätt saker på rätt sätt. De måste också vara tydliga med vem som står bakom. Annars blir det den konkurrerande marknadsledaren som får utväxling på investeringen.

– Det är en helt annan verklighet i dag. Antingen måste du trycka in mer pengar i tvkampanjen eller så måste du slipa på budskapet och vara ännu tydligare med logga och packshot, säger Patrick Wallin.

Han tycker att det finns anledning för branschen och kunderna att se över sina frekvensmål, om de härstammar från en tid när bruset var lägre, eller om de baseras på kunskap från en annan marknad med en annan brusnivå.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.