Rekordår för dm-byrån Abakus

2012-12-19 14:48 Erik Wisterberg  

Direktmarknadsföringsbyrån Abakus trotsar lågkonjunkturen och gör sitt bästa år någonsin.

Bistra vindar – med konkurser och uppsägningar – blåser genom Sveriges byråmarknad.

Deasign, Fieldwork och Alex & Fred är några av byråerna som gått under i den ekonomiska snålblåst som dragit in över Sveriges medie- och reklammarknad.

Andra, som Intellecta, CP+B Europe och Hilanders har dragit ned - och tvingats säga upp personal.

Ett bolag som går emot strömmen är direktmarknadsföringsbyrån Abakus. Byrån, etablerad 2004, gör under 2012 sitt bästa år någonsin intäktsmässigt.

– Det känns fantastiskt och vi känner en stor glädje för vårt resultat. Samtidigt känner vi en stor oro för branschen där vi ser att många har det tufft, säger vd:n Christel Hedin.

Abakus byråintäkt landar på 10 miljoner kronor, och omsättningen väntas bli 13 miljoner kronor. Exakt vad resultatet blir är ännu inte klart, men det blir positivt och bättre än föregående år.

Dagens Media kunde 2011 berätta att Ikea valt Abakus som byrå. Men det samarbetet vill Christel Hedin inte lämna några kommentarer kring. Under 2012 har byrån fått en till storkund i elbolaget Fortum, som tar plats jämte befintliga kunder som Svenska Spel, Nordea och Hyresgästföreningen.

De nya intäkterna har gett Abakus möjlighet att anställa. Nyligen värvades produktionsledaren Martina Claesson samt projektledaren Anders Berggren, som närmast kommer från konkurrenten Gadd.

Under nästa år hoppas Abakus kunna fortsätta att expandera, bland annat genom att anställa ett nytt kreatörsteam.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt