Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Reklamradion under press

Publicerad: 28 April 2010, 09:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

SR och Spotify flyttar fram positionerna och tar lyssnare från reklamradion. Nu väljer MTG Radio att begränsa reklamtiden för att bromsa tappet och locka tillbaka lyssnare.


Sedan ett år tillbaka har SR ökat sin marknadsandel (Genomsnittlig lyssnartid i minuter) från 64,9 procent till 67,1, enligt Sifos senaste radioundersökning. Samtidigt har reklamradion tappat från 28,3 procent till 26,1. Mönstret ser likadant ut vad gäller räckvidd.

– Det är ett trendbrott. Tidigare har de kommersiella kanalerna ätit av SR:s kaka, säger Daniel Nellhard, chef för etermedia på Carat.

SBS ersatte under året Voice i Göteborg och Malmö med Rockklassiker och köpte också nio kanaler av Stampen. Kanalerna drevs tidigare av MTG Radio som RIX FM och Lugna favoriter men blev under SBS flagg Mix Megapol och Rockklassiker. 

– SBS har inte riktigt lyckats kapitalisera på övertagandet men det vi ser är kortsiktiga effekter. Förändringar tar tid att arbeta in och siffrorna lär repa sig.

Mer alarmerande är minskningen i antal lyssnade minuter. På ett år har den sjunkit från 135 minuter till 125. Spotify, som under perioden ökat från 300 000 användare till 2 miljoner, kan vara en del av orsaken.

– Den lägre ratingen slår direkt mot radions reklamintäkter. Det är dags att de tar Spotify på allvar, säger Daniel Nellhard.

Staffan Rosell, vd för SBS Radio:

– Det finns hundratals tjänster som konkurrerar med oss och de tillsammans är ett hot, inte en specifik tjänst som Spotify.

Anledningen till minskningen ser han främst i de tidigare kanalbytena men också i att SR till viss del kopierat de kommersiella kanalernas sätt att jobba.

– De har vässat sin musikläggning och jobbar mer aktivt med ljudbild och produktion. Det är främst P3 och P4 som tar lyssnare. Det är en klart tuffare konkurrens men den får vi lära oss att hantera.

I februari 2008 fick reklamradion rätt att sända tolv minuter reklam per timme istället för åtta. Lyssnarna reagerade negativt och rattade in reklamfria SR. Nu begränsar MTG Radio reklamen i sina kanaler.

– Vi som bransch kan inte bita den hand som föder oss. Det är ett dilemma att hitta balansen mellan intäkter och lyssnande och den ligger någonstans mellan åtta och tolv minuter, säger Christer Modig, programdirektör på MTG Radio.

Radiocheferna är överens om att en digitalisering – en av Mediesveriges mest segdragna långbänkar – är vad som krävs för att radion ska få en stabilare ekonomisk grund. Nu avslöjar Christer Modig att 16 digitala, rikssända kanaler kan vara i gång redan i mitten av nästa år.

– Teracom står redo att bygga ut och vår förhoppning är att proposition den 14:e juni går igenom. Det ser bra ut men sedan vet vi ju att politikerna sällan jobbar lika snabbt som MTG Radio.  

Kampen i siffror:

MTG Radio

Bruttoförsäljning 2009: 381 (262) miljoner kronor, enligt Sifo reklammätningar.

Räckvidd i procent, kanaler i urval*:

Rix FM: 13,1 (13,4)

Lugna Favoriter: 2,6 (2,8)

MTG Radio totalt: 19,6 (19,9)

Morronzoo antal lyssnare**: 655 000

 

SBS Radio:

Bruttoförsäljning 2009: 351 (378) miljoner kronor, enligt Sifo reklammätningar.

Räckvidd i procent, kanaler i urval*:

Mix Megapol: 9,7 (10,3)

Rockklassiker: 3,4 (2,1)

SBS Radio totalt: 15,2 (15,4)

Äntligen Morgon antal lyssnare**: 489 000

 

SR:

Räckvidd i procent, kanaler i urval*:

P1: 12,2 (11,3)

P3: 10,8 (10,4)

P4: 32,2 (30,6)

SR totalt: 48,9 (46,8)

P1 Morgon**: 697 000 lyssnare

 

* Avser perioderna 11 jan – 21 mars 2010 och (11 jan – 21 mars 2009)

** För respektive kanal måndag-fredag, 06:00-09:00.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.