Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Reklamoffensiv för Sverigeturism

Publicerad: 14 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

Visit Sweden får 70 extramiljoner för att marknadsföra Sverige utomlands.Samtidigt avslöjar vd:n att bolaget ser sig om efter ny reklambyrå.– Det krävs ökade insatser på marknadsföring för att nå våra mål, säger Thomas Brühl.


Nyheten om att Visit Sweden, bolaget som har i uppdrag att marknadsföra Sverige som besöksmål utomlands, får 70 miljoner extra i anslag för 2015–2017 presenterades i förra veckan av näringsminister Mikael Damberg.

Pengar som ska användas till att nå den svenska besöksnäringens långsiktiga mål, en fördubbling av omsättningen mellan 2010 och 2020.

– Det är inget som sker av sig självt, det krävs både marknadsföring och destinationsutveckling. Pengarna som regeringen investerar blir en bra hjälp för att nå det målet, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.

Enligt Visit Swedens årsredovisning minskade bolagets intäkter med 28 miljoner kronor under 2013 ”på grund av att staten tillfört medel till ett lägre belopp än tidigare och att intäkterna från besöksnäringen sjunkit”.

De statliga anslagen kapades då med 20 miljoner kronor, till sammanlagt 120 miljoner kronor.

Visit Swedens totala intäkter minskade från 281,8 miljoner kronor 2012 till 253,9 miljoner kronor 2013, vilket ledde till att ett besparingsprogram genomfördes.

De nya höjda anslagen innebär således en återställare för Visit Sweden, vars anslag nu ligger i linje med 2012 års nivå.

– Tilläggsanslagen går upp och ner över tid. Men nu har vi 30 miljoner mer än för två dagar sedan, säger Thomas Brühl.

Visit Sweden jobbar mot tre huvudmålgrupper av internationella resenärer:

Par utan barn med dubbla inkomster.

Aktiva familjer.

Välmående och välbeställda äldre.

Folkrika tillväxtmarknader som Kina och Indien ska nu bearbetas.

– Där handlar det om att skapa kännedom via marknadsföring i sociala medier. Den andra delen är att bearbeta dem som paketerar resor för att få in fler produkter i deras portföljer.

En annan nyckelstrategi handlar om att via marknadsföring få besökare från närliggande länder som besöker Sverige över dagen att även stanna över natten.

Tidigare har Visit Sweden jobbat ad hoc med olika byråer för olika projekt, bland andra Volontaire och Futurniture.

Det kan nu förändras.

– Vi tittar på det nu. Vi har jobbat med flera olika byråer, men nu ska vi försöka att bli mer stringenta, säger Thomas Brühl.

Högst tryck i Danmark och Tyskland

Ägs till hälften av staten och till hälften av den svenska besöksnäringen genom Svensk Turism AB.

Uppdraget är att locka fler internationella besökare till Sverige, samt att öka kännedomen om varumärket Sverige.

Totalt hade Visit Sweden 253,9 miljoner kronor i budget 2013, varav 120 miljoner kronor kom från det fasta statliga anslaget. Mest pengar lades då på marknadsföring i länder som Danmark, Tyskland, Norge, Storbritannien och USA.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.