Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Strategi och analys

Reklammaskotarna tar över i rutan

Publicerad: 23 Maj 2012, 07:59
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:20

Vi älskar eller hatar dem – reklammaskotarna lämnar ingen oberörd. Tele2:s kaxiga får trängs om medieutrymmet med Boxer-Robert och Media Markts rosa mupp, och de är karaktärer som syns i bruset.


Ämnen i artikeln:

Media MarktIprenBoxerTele2McDonalds

Mitt emellan gurkreklamen och elektronikrean dyker han upp – ett svart får med attityd. Han pratar kaxig amerikanska faster than a cobra hit by lightning! och han har just blivit pappa.

Med fåret Frank har Tele2 skaffat sig en identitet som tydligt skiljer ut dem från konkurrenterna i segmentet, och det är en av maskotens styrkor, enligt Håkan Olofsson, varumärkes­strateg på varumärkesbyrån Cabomba Brothers.

– Med en maskot kan man personifiera ett varumärke, ge kunderna en personlig relation till företaget som annars är svår att åstadkomma.

Reklammaskotar förekommer i flera branscher, men effektivast är de när man vill nå en bred målgrupp med en lågintresseprodukt.

– Maskoten är lätt att tycka om och bygga en relation till. Den granskas inte lika kritiskt som en människa och upplevs i bästa fall som något underhållande. Det är ett enkelt koncept som rätt utfört ger effektivitet för en stor annonsör, säger Alex Holmén, vd på varumärkesbyrån Essen.

Maskoten fungerar också väl när man vill kommunicera med känslor snarare än fakta, något som både If och Swedbank tangerar med sina animerade djur.

– Med maskoten kan man förenkla komplexa säljbudskap, men det fungerar inte om företaget har för mycket negativt bagage. Begravningsbyråer, vapentillverkare och inkasso­bolag gör sig icke besvär, säger Håkan Olofsson.

Finns det någon grundmall för en fungerande maskot?

– Ja, för att vara riktigt enkel, ta fram en figur som folk gillar, gärna ett djur och ännu bättre om det har en koppling till din verksamhet. Ge den en dialekt som folk har förtroende för, norrländska, östgötska eller värmländska, men definitivt inte skånska.

Jämfört med till exempel USA är reklammaskoten ett relativt ovanligt marknadsföringsgrepp i Sverige, men något som Håkan Olofsson tror kommer att öka kraftigt.

– Tidigare var de flesta maskotar tecknade och att ta fram en sådan tog tid och var dyrt. Men i dag, med den befintliga tekniken, kan man få en tegelsten eller vad som helst att prata på bara några minuter.

Henrik Widell

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.